Rendevous with Rama

1999 Heftet

I 2130 lander det mystiske romskipet Rama på jorden. Størrelsen er enorm, men det er tomt, forlatt. Når det igjen forlater Jorden sitter menneskene igjen med flere spørsmål enn svar. Det eneste de er sikre på er at de som bygde Rama, gjorde alt tre ganger. Dette er den første av Rama-bøkene.

Utgivelsesår 1999

Genre Science fiction

Omtalt tid 2000-tallet

Clarke er åpenbart en mester - selv i de partiene hvor det knapt er handling å snakke om er det så spennende at sidene flyr nærmest av seg selv. Til forskjell fra de fleste innen sjangeren klarer Clarke seg også med underlysfart både på fartøyer og kommunikasjon, noe som gjør at distanser får en konsekvens, ting skjer bare ikke samtidig overalt. Noen snode inkonsistenser hva angår Newtons lover lager litt riper i lakken for en pedantisk fysiker, men gjennomgående medrivende og spennende. Jeg kan godt se for meg at jeg må lese flere "Rama"-bøker!

Some elder statesmen, accustomed to the instantaneous communications that Earth had long taken for granted, had never reconciled themselves to the fact that radio waves took minutes, or even hours, to journey across the gulfs between the planets. "Can't you scientists do something about it?" they had been heard to complain bitterly when told that immediate face-to-face conversation was impossible between Earth and any of its remoter children.

• "Foundation's Edge (Foundation Novels)" av Isaac Asimov
  • "Rama II" av Arthur C. Clarke