Ren som snø

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Cappelen 2004 Innbundet

Derek Strange er svart og suksessfull, Terry Quinn er hvit og henger så vidt med. Strange har fått i oppdrag å etterforske et skytedrama hvor Quinn var involvert. For Strange strider etterforskningen mot hans stil og instinkt, mens for Quinn blir Stranges etterforskning en sjanse til å få frem sannheten om hva som skjedde. Dette er den første boka om Strange og Quinn.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202230319

EAN 9788202230319

Serier Cap spenningens mestere Derek Strange og Terry Quinn

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Washington D.C.

Jeg tror jeg har prøvd Pelecanos før en gang, uten særlig resultat. Ikke liker jeg "realistiske" politiserier som the Wire heller. Så å kjøpe (og LESE) denne boka var et skikkelig skudd i det blinde.
Men du verden: for en overraskelse.
Dette var både spennende, logisk sammenhengende, akseptabel og underholdende.

Denne eldre PI som rusler gjennom livet virker fort kjent. Hans nye venn virker oppriktig of troverdig. Hele boka er en lyst å lese.

Jeg ser på Wikipedia at dette er den første av en trilogi, som kritikere ikkke var så veldig begeistret for. De er kanskje mer opptatt av denne kvasi-realisme. Det er ikke jeg.

Jeg likte denne godt. Er nå på utkik etter del II.