Religioner i klasserommet

innføring i religionsdidaktikk

av (forfatter).

Fagbokforlaget 2005 Heftet

3 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka kobler teoretisk religionskunnskap med metodisk og utprøvende undervisningserfaring fra klasserommet. Fagdidaktikk er i denne sammenhengen konsentrert om klasserommets hvordan og hvorfor, og mindre om de forskjellige religionsfagenes mangfoldige historie i skolen. Boka gjennomfører et innenfra/utenfra-perspektiv, slik at religionene sees både fra den kritiske observatørens utsiktspunkt og innenfra, fra den troendes perspektiv. Boka er beregnet på lærere og studenter. Har litteraturliste og register.

Omtale fra forlaget

Vi er blitt et flerkulturelt samfunn, andre religioner er ikke lenger fjerne og merkelige, de troende er kommet hit, og barna deres sitter i klasserommet. Dette er den ene siden av lærerens utfordring. Samtidig betegner kristne ledere våre norske elever som religiøse analfabeter, for ikke alle elever har personlig kjennskap til et religiøst dagligliv. Uttrykket som dere alle vet er derfor blitt delvis ubrukelig i religionstimene, og det krever ekstra omtanke under planleggingen.

Dagens lærer trenger selvfølgelig mer kunnskap om religionene, men også en gjennomtenkt strategi når hun skal undervise om dem. I praksis betyr det at hun må stille nye spørsmål: Hva er egentlig en religion? Hvorfor finnes det religioner i alle kulturer? Hva handler den enkelte religion om eller handler alle religioner om det samme? Hva skjer i et samfunn som det norske når færre og færre mennesker praktiserer sin religion? Hvordan kan vi vise respekt for religionene og samtidig understreke at demokrati og menneskerettigheter faktisk gjelder for alle også for kvinner, annerledestroende og til og med dem som ikke tror?

Læreren må også tenke igjennom sitt eget forhold til religionene og sin egen profesjonalitet. Skal hun forsøke å se religionene utenfra eller innenfra? Skal hun isolere sin egen tro og sine egne meninger fra sin rolle som lærer? Boka reiser nye og kanskje uvante spørsmål og bygger på blandingen av solid fagkunnskap og lang praktisk erfaring fra klasserommet.

Arnt Stabell-Kulø er førsteamanuensis (cand.philol. og cand.pharm.) og har gitt ut en rekke fagbøker. Han er utdannet religionshistoriker og har bred erfaring fra undervisning både i klasserommet og ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Universitetet i Oslo.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005

Format Heftet

ISBN13 9788245002676

EAN 9788245002676

Språk Bokmål

Sider 150

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

3 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket