Reisen til Roma

Ex Libris forl. 1989 Innbundet

Tyve år gamle Mario De Sio har tatt turen fra Paris til Roma, etter invitasjon fra sin far, som har satt seg fore å gjenskape det familielivet som brått tok slutt femten år tidligere. Minner vekkes til live igjen, og fortrengte episoder fra en glemt barndom dukker opp i den følsomme Marios sinn.

Forlag Ex Libris forl.

Utgivelsesår 1989

En veldig annerledes bok! Forfatteren kan kanskje beskrives som Italias svar på Sveriges Strindberg.

Boka skildrer en ung manns forhold til fire kvinner - ganske absurd. Om det er moren (som har vært død i 15 år), farens vordende kone, en kvinne han har møtt på vei til Roma eller hennes 12-13 årige datter, er alle forholdene preget av seksuelle over- og undertoner.

Jeg kommer til å lese mer av denne forfatteren.

Jeg våknet ved at datteren til kvinnen fra La Baule satte i et hyl av glede: "Colosseum! Colosseum!", og helt mekanisk reiste jeg meg fra setet og fant min plass i rekken av turister på vei ut av bussen. I den klare sommerkvelden innga det berømte byggverket meg en følelse av å stå overfor et kjempemessig kranium, helt renset for kjøtt og med de mørke buegangene som tomme, blinde øyenhuler.

• "Mary Swann" av Carol Shields
  • "1934" av Alberto Moravia