Reisen til Portugal

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Cappelen 2002 Heftet

Saramago tar leseren med på ei reise utenom allfarvei. Han gir et bilde av Portugals geografi, historie og kultur, med minner om romere og maurere, allmenne og spesielle stilarter gjennom århundrer, om bosetning og håndverk, skikker hos fjellfolk og blant kystens fiskere. Reisen begynner i Spania og ender ved Algarve-kysten.

"Saramago er en av de store historiefortellere, "cronistas", og for en som ønsker å kjenne et annet Portugal enn man møter i turistguidenes ferdigtygde boksemat, er dette sprutfrisk ferskvare fra en yrvåken og humørfylt vandringsmann." Karsten Alnæs

Mildt, kjærlig, kjent og ustoppelig nysgjerrig tar Portugals store romanforfatter leseren med på en reise utenom brosjyrene. Han presser sin gamle bil opp bakketopper til gåtefulle klostre og halvt nedraste borger, han finner kirketjeneren og får låst opp knirkende dører til ikke-berømte kirker.

Reisen begynner i Spania, og han krysser grensen i nordøst, ved elven Duero, som straks skifter navn til Duoro. Det han ser gir ham et puslespill med utallige brikker, som til sammen skaper et myldrende bilde av Portugals geografi, historie og kultur, med minner om romere og maurere, almene og spesielle stilarter gjennom århundrer, om bosetning og håndverk, skikker hos fjellfolk og blant kystens fiskere.

Utenfor Lisboa overveldes han nok en gang av Mafra, det enorme klosteret som er dreiepunktet i gjennombruddsromanen Klosterkrønike. Reisen ender ved Algarve-kysten, der turismen har satt sitt juglete preg på bebyggelse og språk (praia er blitt beach og småsjappene heter shop og boutique), men han lar ergrelsen svales ved å dra opp til Silves ruvende borg lenger inn i landet, der islam og kristendom møtes i ruiner av rød og gyllen stein.

José Saramago er født i 1922, som sønn av fattige landarbeidere. Han utdannet seg til mekaniker, og begynte etter hvert å arbeide som journalist og i forlag. Først i 1982 opplevde han sitt litterære gjennombrudd, med romanen Klosterkrønike. Syv av hans romaner er utgitt på norsk. Saramago ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1998.

Han er nå bosatt på Lanzarote med sin spanske kone.

Orig.tittel: Viagem a Portugal
Oversatt av Kjell Risvik

Anmeldelser:

"Reiseskildringer er igjen blitt en aktet litterær sjanger, og nobelprisvinneren José Saramago hører nok med blant de ypperste i klassen."
Karsten Alnæs, Dagbladet
Les hele anmeldelsen

"Det optimale burde jo være å ta denne boka med seg på en likedan biltur som den Saramago gjorde. Men å foreta denne reisen i sofakroken der hjemme, er heller ingen dårlig idé."
Nøste Kendzior, Kulturnytt, NRK P2
Les hele anmeldelsen

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788202206970

EAN 9788202206970

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted Portugal

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.