Reisen til Gallia, eller Det er typisk norsk å være god

av (forfatter) og Ketil Bjørnstad (forfatter).

J.M. Stenersens forlag 1998 Innbundet

Boken er en rapport over tilstanden i Norge i første halvår av 1998, da det norske fotballandslaget og dets tilhengere forberedte seg på å delta i fotball-VM i Frankrike. Alt kulminerer med selve VM-festen.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788272012440

EAN 9788272012440

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal se når en eller annen langbent målmann i nittikilosklassen hopper ungpikeaktig opp på en stakkars målscorer som er minst sytti centimeter mindre enn ham, velter ham overende på gressmatten og suger øret hans inn i munnhulen sin. Det minner meg om slike ubehagelige opptrinn på gaten, når grand danoiser har bestemt seg for en yorkshireterrier til parrings-akten. Det er ikke pent å se på.

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

• "11" av Joachim Førsund
  • "Frankrike forteller - franske novel" av Sigmund Hoftun
  • "Det vakre spillet - engelsk fotballs historie (uten alt det kjedelige)" av Thomas Aune
  • "Sett og hørt - en gjenfortelling" av Harald Heide-Steen
  • "31 år på gress" av Arild Stavrum
  • "Galileos datter - et historisk drama om vitenskap, tro og kjærlighet" av Dava Sobel
  • "Sigrid Undset og Roma" av Tordis Ørjasæter
  • "Erik Mykland - oppvekst, livsstil, EM 2000, spillestil" av Håvard Rem