Reiseminner fra Norge 1864

Pax 2000 Innbundet

Sommeren 1864 reiste et polsk-ungarsk følge rundt i Norge. Turen foregikk med karjol og dampbåt, i dramatisk natur og under primitive forhold. I følget var ungarske Lilla Bulyovszky, berømt skuespiller, forfatter og oversetter. I denne boka beretter hun om reisen og Norge sett med en utlendings øyne.

Jeg begav meg ut på en lengre reise til Norge, uten å la meg avskrekke av stormene i Nordsjøen, det råkalde norske klimaet og de diverse vanskeligheter og gjenvordigheter som en dame ellers sjelden prøver seg på .
Sommeren 1864 reiste et polsk-ungarsk følge rundt i Norge. Turen foregikk med karjol og dampbåt, i dramatisk natur og under primitive forhold. I følget var ungarske Lilla Bulyovszky, berømt skuespiller, forfatter og oversetter. Hun besøkte blant annet Christiania med Oscarshall, Klækken ved Tyrifjorden, stavkirken i Borgund, Leirdalsøyri, Stalheim, Bergen, Ålesund og historiske steder i Gudbrandsdalen og Østfold. Livfullt beretter hun om Norge sett med en utlendings øyne: seder og skikker, steder og levemåter. Hun beskriver inntrykkene fra det kalde nord, ikke minst sin fascinasjon over ville fosser og stryk.
Lilla Bulyovszkys pittoreske beretning bygger på en rik litterær tradisjon. Ofte var det menn som reiste og skrev, men også reisende kvinner har utgitt slike beretninger, gjerne i form av dagboksbrev, som Mary Wollstonecraft med Min nordiske reise 1795. Litteraturviteren Anka Ryall har skrevet et utdypende etterord til reiseminner fra Norge 1864.
Denne utgaven er rikt illustrert med gamle stikk av berømte steder i Norge, og med vignetter av den ungarske kunstneren András Márton.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2000