Reiselyst

god tur med Brita

av (forfatter) og Bjørn Stenmark (illustratør).

Kagge 2008 Innbundet

Forfatteren tar deg med til steder i Norge, Sverige, Danmark Tyskland, Tsjekkia, Frankriket, Italia, Portugal og Spania. Boken er for deg som liker å styre unna de vanlige turistfellene og for deg som har god tid. På slutten av boken finnes noen generelle reiseråd.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Norge Frankrike Sverige Danmark Tyskland Spania Italia Portugal Tsjekkia

"Hva gjør du hele tiden?", spør alltid folk når jeg forteller at jeg har overvintret i utlandet. Det er ingen som spør hva jeg gjør hjemme. Det er faktisk fullt lovlig å bare bo, sitte i solen, lese bøker, gå noen turer, se venner og ta en tur på byen.

For meg hadde en dansk frokost aldri vært annet enn et koldtbord med varmretter, og jeg ante ikke at det fantes et rituale for hvordan man skulle spise seg gjennom rettene. Jeg begynte derfor friskt med en blanding av leverpostei og bacon, en bit salami og et par sildebiter på samme tallerken.Øystein hevet øyebrynene og grøsset over min mangelfulle respekt og oppdragelse, og ba meg sette tallerkenen til side og følge hans eksempel.

På dette sted begravdes lørdag den 27. juli 1889 linedanserinden Hedvig Jensen, bedre kjendt som Elvira Madigan og den svenske løjtnant Sixten Sparre. Begravelsen blev forrettet av sognepræst Wilhelm Schouboe i nærvær av et stort følge.

I hyllene mine finst der ein del bøker som nesten - men berre nesten - eg er åleine om å ha. Lurer ofte på kvifor.....Og nokre av dei burde kanskje fleire hatt gleda av??

• "Eremittkrepsene" av Anne B. Ragde
  • "Bokhandleren i Kabul - et familiedrama" av Åsne Seierstad