Regnhegren

av (forfatter) og Stian Omland (oversetter).

Cappelen Damm 2021 E-bok

Regnhegren er en forbløffende utforskning av menneskelig styrke, kvinnelig vennskap og menneskets skjøre forhold til naturen. Ren bor alene på en avsides utpost i et land som er herjet av statskupp. Høyt oppe i de skogkledde åsene overlever hun ved jakt, litt jordbruk og byttehandel - og de fjerne minnene om det som en gang var et normalt liv. Men den stillferdige tilværelsen rakner når en militær enhet anført av en ung kvinnelig soldat trekker opp i fjellene på oppdrag fra regjeringen for å finne en legendarisk skapelse som kalles Regnhegren - en mytisk, farlig fugl med evnen til å forvandle form og påvirke været. Ren insisterer på at fuglen bare er en fantasi, men soldaten gir seg ikke og tvinger dem begge til å legge ut på en krevende, livstruende søken. Regnhegren handler om prisen vi betaler for ødeleggelsene vi volder, men er også enn rungende hyllest til våre naturlige omgivelser, til vakre landskaper og til den grenseløse, livgivende fantasien.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788202686741

EAN 9788202686741

Genre Magisk-realistisk litteratur

Denne anbefaler jeg sterkt, også til dere som vanligvis ikke leser/ikke liker dystopi. Boka er vanskelig å legge fra seg, språket flyter så lett. Det er både triste og nydelige beskrivelser av natur og dyreliv. En dystopi med miljøvern og ødeleggelsen av vår planet som bakteppe. Les den!

• "Sprengningens krønike" av Lianke Yan
  • "Ekspeditøren" av Aksel Selmer