Reconstructing Amelia

A Novel

Harper 2013 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Harper

Utgivelsesår 2013

Format Hardcover

Denne likte jeg bare bedre og bedre dess mer jeg meste. Burde kanskje gi den flere stjerner og for det eneste jeg har å utsette på boka er at den til tider virket litt for simpel, litt for ungdommelig - men det er jo veldig mulig at tilsiktet publikum er ungdommer og unge voksne, og at jeg ikke er i målgruppa.

Amelias mor, Kate, får en telefon på jobb om at datteren er blitt utvist fra skolen og får beskjed om å komme å hente henne snarest. Da moren ankommer skolen er datteren død. Selvmord, sies det. Hoppet fra taket. Så får mora en sms om at datteren ikke hoppet, og etterfoskningen starter opp
Hva skjedde? Var det selvmord eller ikke?

Historien om Amelia fortelles delvis av Amelia selv - vi følger henne i dagene frem til hun dør, og delvis av moren - 3. person fortellerstemme. I tillegg fortelles mye gjennom de ulike karakterenes sms, mail, blogg. O.l Likte veldig godt måten det ble fortalt på. Å veksle mellom disse fortellermåtene fungerte veldig bra!

Denne boka er spennende og engasjerende. Det er en rekke av "twists" her uten at det virker tvunget og overdrevent. Plottet er godt gjennomarbeidet og de mange røde trådene sys godt sammen til slutt. En masse konflikter og mye å holde styr på - likevel slår boka meg som ganske lettlest. En sjelden og høyst velkommen kombinasjon

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i