Rasp

ISBN13 9788202415907

EAN 9788202415907

Serie Griff

Genre Fantasy

Fantasy-romaner trenger ikke være lange for å funke!

Rasp er halvt menneske og halvt fande. Hun er litt full av faenskap, for å si det sånn. Personligheten hennes gjør at hun vanskelig kan gli sømløst inn hos menneskene, men hun er heller ikke så fandenivoldsk som fandene er. Hun bor med mennesker, men fanden i henne tar stadig overhånd. Litt spontant bestemmer hun seg for å stjele noe fra herskapshuset til Ugralle. Bare fordi hun kan. Lite visste hun da at hun blir en medvirkende årsak til det som kan ende opp med å bli en skikkelig krig mellom mennesker og fander. Hun føler behov for å ordne opp, og må legge ut på en quest for å fikse problemet.

Rasp er en kort roman. Den har knapt rundet 100 sider. Allikevel får vi en historie som involverer en introduksjon (eller en videreføring, om du har lest de andre bøkene til Holsve) av en ny verden, en politisk konflikt/konspirasjon og en episk reise til en annen øy for å finne løsningen. Jeg synes Holsve bruker plassen godt, og prioriterer utbrodering der det er nødvendig. Hun kunne nok ha skrevet den samme historien over mange hundre sider – det er nok materiale til det.

Rasp er en rampete jente. Det er ikke så rart, det er fanden i henne. Men hun er ikke så irrasjonell og utilregnelig som fandene vi møter, heller. Hun vil sannsynligvis falle i god smak hos unge – romanen er rettet mot aldersgruppen 9-12 år. Boka er enkel, men i motsetning til mange andre norske romaner myntet på tweens og tenåringer opplever jeg den ikke som en undervurdering av leseren – målgruppa fremstår som helt riktig. Erfarne lesere vil muligens oppleve den som litt i overkant kort og enkel, men unge som ikke er spesielt glad i å lese vil nok finne en god inngangsport med Rasp.

skriv bildebeskrivelse her

Mari Moen Holsve har satt alle sine bøker til universet vi introduseres for her. Øygruppa Tiladnen ble skapt i forbindelse med debuten Skjelka-agenten og tatt videre i både Rasp og den senere Halvgudene-trilogien. Det må jeg si var et lurt trekk. Her har hun skapt en verden hun kan hente svært mye fra, uten at leserne må ha lest det andre for å få noe ut av bøkene (selv om Rasp refererer til Skjelka-agenten, og jeg vil tro Halvgudene gjør det samme). Jeg kommer til å lese de andre bøkene hennes, de ligger her alle sammen. Jeg håper Holsves bøker er lett tilgjengelig på skolebibliotekene rundt om i landet.

Og forresten: Mannen som har laget forsidene til Holsves bøker er utrolig flink! Grant Regan heter han, og han har blant annet jobbet med Funcom-MMOen Age of Conan (som lead concept artist). Sjekk noe av det han har gjort her.

Denne anmeldelsen ble først publisert på bloggen min.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

• "Skjelka-agenten" av Mari Moen Holsve
  • "Kelestriel" av Torbjørn Øverland Amundsen