Raskolnikovs hus

Gyldendal 2010 Innbundet

Hovedpersonen i denne romanen er fremmedlektor til Sankt Petersburgs Statsuniversitet. Han flytter inn i en bygård som tidligere huset Hotell Napoli, hvor Nikolaj Gogol brente restopplaget av sin første bok i 1829. Denne episoden blir opptakten til en ferd gjennom Sankt Petersburgs litterære historie, sammenvevd med hovedpersonens forhold til sin tangopartner Rita Rodina.

En reise i St. Petersburgs litterære historie

Hovedpersonen i Geir Pollens nye roman, fremmedlektortil Sankt Petersburgs Statsuniversitet, flytter inn i en bygård som tidligere husethotell Napoli, der den unge Nikolaj Gogol en forsommerkveld i 1829 leide seginn for å brenne restopplaget av sin første bok, poemet Hanz Küchelgarten. Denne episoden blir opptakten til en labyrintiskferd gjennom noen av de mest dramatiske kapitlene i Sankt Petersburgs litterærehistorie, på finurlig vis vevd sammen med fortellingen om hvordan jeg-fortellerenselv noen uker etter ankomsten til den nye hjembyen møter sin tangopartner RitaRodina og blir mer berørt enn han ønsker.

ISBN13 9788205387232

EAN 9788205387232