Rampelys

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Pax 2014 Heftet

I 1970-tallets Amsterdam har røyken knapt lagt seg etter 60-åras opprør. 16 år gamle Vero har vokst opp i en streng, katolsk familie, men gjør opprør, flytter hjemmefra og kaster seg ut i det frie livet. Hun jobber som modell, og kommer inn på skuespillerlinjen på teaterskolen. Der studerer hun tidas eksperimentelle teaterstiler og slår seg sammen med den eksentriske registudenten og rikmannssønnen Brak. Så møter hun den seks år yngre israelske Alon, og de innleder en lang brevveksling. Når Vero bestemmer seg for å forlate teatermiljøet og vennene og drar til Israel for å besøke Alon, står hun overfor en helt ny virkelighet og nye utfordringer.

Med "Rampelys" har van der Pol igjen skrevet en medrivende, tankevekkende og morsom roman med sterke personer og levende miljøskildringer. Dette er en underholdende og klok bok om å finne seg selv i en brytningstid, skrevet med samme filmatiske driv og drevne sans for oppbygning som "Brudereisen".

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Israel Amsterdam

Rotløse Vero vokser opp på 70-tallets Amsterdam, som aktiv deltager i byens teatermiljø. Hun kommer inn på Teaterhøyskolen - i en liten klasse med store konflikter og høy intensitet. Hun innleder et nokså destruktivt forhold til registudenten Brak - en uvasket, frigjort sjel med bindingsangst. Etter flere år til og fra med Brak møter hun jødisk-israelske Alon, og foreslsker seg hodestups. Hun satser alt på et kort, og flytter til Israel. Historien starter i det forholdet til Alon tar slutt, og hun returnerer til Nederland. Parallelt med at vi følger henne hjem, får vi høre Veros historie fra start.

Stemningene, slitet, usikkerheten, tidsånden, følelsene, forsøkene på å leve fritt og fordomsfritt, rastløsheten, miljøet: Drivende godt beskrevet, du føler med hovedpersonen mens du leser. Overbevisende om hvordan kunstnerne tar avstand fra etablissementet, og hvordan dette kommer til uttrykk. Dette er en meget god bok. Spent på om flere enn meg blir begeistret!

Møt Vero, en rotløs og opprørsk ungdom i 1970-tallets Amsterdam. Selv om hun har fått en solid, katolsk oppdragelse, gjør hun opprør mot familien og flytter hjemmefra som 16-åring.

Sjokket er stort når den første husleia forfaller! Men hun klarer seg! Hun jobber som modell og etter hvert kommer hun inn på teaterskolen. Lenge har hun et heller komplisert forhold til den eksentriske registudenten Brak. Så treffer hun Alon, som er fra Jerusalem, og faller pladask for ham. Vero stuper inn et forhold til han og flytter etter hvert til Israel. Vi møter Vero for første gang når forholdet til Alon tar slutt og Vero skal reise hjem. Det er på denne reisen hjem at vi blir kjent med Vero og hennes livshistorie.

Rampelys er en tankevekkende og underholdende bok om det å finne seg selv. Samtidig beskriver den hvor viktig det er å føle at man hører til. Miljøet, stemningene, tidsånden – ja alt, er veldig godt og sannferdig beskrevet. Personene er svært troverdige. Så også hovedpersonen Vero, som jeg absolutt ikke likte til å begynne med, men som jeg endte opp med å bli glad i.

Om Vero noen gang kommer hjem? Vel, det er opp til den en enkelte leser å finne ut.
God bok!

Nederland på 1960-talet. Hovudpersonen Veronica er i opprør mot foreldra og det etablerte. Ho avsluttar skulen før tida, og tek til med å jobbe som modell. Sidan søker ho seg inn på teaterskulen. Boka vekslar mellom å fortelje frå fortida, då Veronica var ungdom og budde i Amsterdam, og ein notid (frå 1970-talet) der ho har brote forholdet sitt til ein mann og er på reise heim frå Israel. Forfattaren skriv på ein måte som gjer at ein trur på forteljinga, sjølv om det vert vist fram fleire miljø som kan vere svært fremmande for lesaren. God bok frå ein av mine favorittforfattarar.

Kanskje skal jeg leve sannferdig under sannferdige omstendigheter.

• "Ikke død ennå" av Johan Ehn
  • "Vennskap med fugler" av Carrie Tiffany