Råskapens Europa

kontinentet i kjølevannet av andre verdenskrig

av (forfatter) og Rune Rogndokken Moen (oversetter).

Dinamo forlag 2014 Heftet

Andre verdenskrig etterlot et Europa i kaos. Hele byer var blitt rasert, landskap fullstendig ødelagt, mer enn 35 millioner mennesker drept. Mot dette bakteppet beskriver Keith Lowe den hemningsløse volden der store deler av befolkningen fra øst til vest i Europa opplevde at krigen slett ikke var over. Dette er historieformidling i særklasse.

Forlag Dinamo forlag

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Europa

Fred i 1945? Ikke i følge denne boka som tar for seg de brutale ettervirkningene av 2. verdenskrig. Lowe tar for seg alt fra rettsoppgjøret i Norge sammen med etnisk rensning av millioner i Polen og Tsjekkoslovakia, til borgerkriger med titusener av ofre i Hellas og Jugoslavia. For meg som er vokst med et gladbilde av frigjøringen, er dette intenst ubehagelig lesning, selv om Lowe faktisk anstrenger seg litt for å si at perioden 1945-50 også hadde lysere sider. En illustrasjon som viser en rumensk kommunistleder agitere under et portrett av kong Mikael viser den grunnleggende kynismen som preget denne tiden

Kaoset som oppstod etter 2. verdenskrig var nok enda verre enn det vi nå har opplevd etter krigene i Irak og Afghanistan. Overraskende nok virker det som om Lowe er skeptisk til nytteverdien av sin egen historikergjerning. Kanskje den bare genererer nytt hat?

Fabelaktig skildring/dokumentasjon av historien i etterkant av andre verdenskrig. Troverdig, tankevekkende, rystende! Jeg har lest mange historiske verk om selve krigen, men aldri før fått skikkelig innsikt i kontinentets tilstand ved krigens slutt og de lange etterdønningene videre. Keith Lowe formidler denne kunnskapen på formidabel måte - og klarer samtidig å gjøre boka flytende og lettlest...! Anbefales på det sterkeste til historiefrelste!

Denne klarte jeg til slutt ikke å gå forbi flere ganger. Har bare lest de første kapitlene, men det er sterke og interessante historier som fortelles her. Lowe tar for seg hva som skjedde i Europa i kjølvannet av krigen. Hva skjedde egentlig da freden kom? Mens jeg leser, skjønner jeg hvor lett Norge slapp unna sammenlignet med store deler av Europa, særlig i øst. Beskrivelsene av hvordan landet ble lagt øde - hvordan byer ble systematisk jevnet med jorda, mennesker fordrevet eller drept - er så levende at det ikke føles som historie i det hele tatt, det føles som om du står midt oppe i det. Lowe har så vidt jeg skjønner tatt for seg utallige kilder, og historien fortelles gjennom små glimt av enkeltmenneskers skjebner. For eksempel elleveåringen som ble plassert bort til en kristen familie og unngikk å bli sendt til konsentrasjonsleirene som resten av sin jødiske familie.....hun trodde fullt og fast at hun var den siste jøde i verden. Alle andre ble jo borte. Andre forteller om hvordan de kom til store byer der det bare var kvinner og barn og gamle menn - alle unge menn var borte. Drept i krigen, krigsfanger, soldater langt vekk.

Her kan du lese Independents anmeldelse av boka.

En god korreksjon til skolepensum om krigen

... Det vil si at det er nettopp fordi vi husker fortiden at vi er dømt til å gjenta den. Fremveksten av nasjonalt hat igjen de siste to tiårene kan tyde på det.

Ukraina er i nyhetene, men selv har jeg et uklart forhold til hva slags land det egentlig er. Etterhvert har jeg oppdaget at både eldre og nyere litteratur har sine røtter i Ukraina, selv om forfatterne skriver på helt andre språk enn ukrainsk. Listen nedenfor blir derfor nokså eksentrisk og personlig, men forhåpentlig nyttig for noen lesere likevel.

Listen er ajourført 12.2.20 med to bøker om Tsjernobyl-katastrofen. Oppdatert 17.3.24

• "Amerikansk valgkamp - image, penger og moderne politikk" av Hallvard Notaker
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "En delt verden - hvorfor vi lever i murenes tid" av Tim Marshall
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Ti dager som rystet verden - den klassiske øyenvitneskildringen fra bolsjevikrevolusjonen i 1917" av John Reed
  • "Den kalde krigen" av John Lewis Gaddis
  • "Vår mann i Washington - mine år som stabssjef for en amerikansk kongressmann" av Hans D. Høeg
  • "Veien til ufrihet - Russland, Europa, Amerika" av Timothy Snyder
  • "Martin Luther - rebell i en brytningstid" av Heinz Schilling
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "De ukjente krigerne - nordmenn i første verdenskrig" av Nik. Brandal
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen