Råhaitekster

av (forfatter) og Fartein Døvle Jonassen (oversetter).

Gyldendal 2008 Heftet

Eric Sanderson våkner opp en morgen og har mistet hukommelsen. Han har mottatt brev og pakker, adressert til "Den første Eric Sanderson", men disse våger han ikke åpne. Eric forstår at han blir forfulgt av en slags mental hai, og må finne ut om det er noe som bare har oppstått i hans eget hode. Dette er både en kjærlighetshistorie og et psykologisk drama.

Steven Halls banebrytende roman nå tilgjengelig i pocket. Eric Sanderson bråvåkner en morgen. Han vet ikke hvem har er, eller hvor han er. Alt han har er noen brev . som han blir advart mot å åpne. De er signert 'med beklagelse og håp' av 'Den første Eric Sanderson'. Deretter blir han utsatt for angrep i sitt eget hjem av et uhyre han ikke kan se, og plaget av minner han ikke kan se bort fra . blant annet minnene om kjæresten Clio og en perfekt tur til en gresk øy. Men hvor er hun? Eric åpner brevene og oppdager at han blir rått forfulgt av en hai . som kanskje bare er noe han innbiller seg . men som likevel truer ham, når han snakker, og når han omgås andre mennesker. Eric starter jakten, samtidig som haien jakter på ham. Den kommer enten til å bringe Den første Eric Sanderson tilbake, i live, eller til å ta livet av Eric Sanderson for alltid.En banebrytende, underholdende, råspennende roman. En roman for den som har sett mange filmer. Du må dechiffrere tegn og avkode en intenst original historie. Råhaitekster er en film på papir, en tegneserie uten ruter, enkel og komplisert og dristig i språket, og den handler om minner vi ikke vil huske og om den bittersøte følelsen av tapt kjærlighet. «... en utrolig kreativ, leken og samtidig alvorlig fortelling, fortalt på et språk som gir deg følelsen av å se på actionfilm.» (Tacky)

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205383548

EAN 9788205383548

Serie Gyldendal pocket

Murakami er en unik forfatter, og det er vanskelig å finne bøker som ligner helt presist.

Bøkene på lista er plukket ut av forskjellige grunner. Noen ligner i skrivestil og tone, og noen har elementer av magisk realisme.

Til lesere av Murakami som liker den japanske bakgrunnsrammen, er det tatt med et utvalg markante japanske forfattere.

• "V." av Thomas Pynchon
  • "Oppfinnelsen av Hugo Cabret - en roman i ord og bilder" av Brian Selznick