Quicksand

Simon & Schuster 2018 Heftet

Is this teenage girl a demonised victim or cold-blooded killer...? We Need to Talk About Kevin meets The Secret History in this gripping novel about secrets and murder, soon to be a Netflix TV series. Quicksand was Sweden's bestselling novel of 2017.

The air is hazy and grey with gunpowder smoke. Everyone has been shot but me. I haven't got so much as a bruise....

Is Maja a normal eighteen-year-old, the poster girl-next-door, popular and excelling at her schoolwork, caught in the middle of a terrible tragedy? Or is she the most reviled teenager in the country?

Either way, everyone knows her name. She has spent nine excruciating months in jail, awaiting trial for a mass murder that killed her boyfriend and her best friend, and now the time has come for her to enter the courtroom...

Forlag Simon & Schuster

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Språk Engelsk

Langdryg og forutsigbar. Svært samfunnskritisk og drivende skrevet. Usikker på om jeg skulle kategorisere denne som krim og spenning i det hele tatt. Temaet er dessverre alt for aktuelt. Skikkelsene er troverdige. Dessverre for det også.

Langtrukken. Lite krim i mine øyne. Mer et ungdomsdrama med et snev av Fifty shades rikmannsskildringer. Litt teit til tider..
Synes denne boka hører inn under ungdomslitteratur heller enn for voksne.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Synes kanskje boken er litt i overkant oppskrytt, men den er absolutt verdt å lese. Historien er dessverre realistisk, og hadde den ikke vært så langdryg hadde den scoret høyere.

Når den tiltalte Maja kommer inn i rettssalen, hennes tanker om journalistene:
"De ropte ikke da jeg kom gjennom døren, men vred seg liksom i posisjon. Støveren til morfar setter snuten i været og begynner å klynke bare morfar tar på seg et par slagstøvler. Jeg var journalistenes slagstøvler."

Kjærligheten er ikke størst eller renest, den blir aldri en perfekt blanding, bare en grumsete væske. Man burde lukte på den før man smaker. Men det er fortsatt en fare for at man ikke merker at den er giftig.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Liste over bøker lest i 2017.

Bøker lest i 2017

Ei liste over alle bøker og lydbøker som slukes i år, samt korte kommentarar om kva eg syntes om dei

• "The child" av Fiona Barton
  • "Krittmannen" av C.J. Tudor