Querelle

av (forfatter) og Jan Olav Gatland (oversetter).

Tiden 2005 Heftet

Sjømannen Georges Querelle er både voldelig og kriminell. I Brest møter han broren Robert, som holder til i havnebyens horehus. I Brest befinner seg også Querelles overordnede, løytnant Seblon, den homofile offiseren som deler sine lyster med dagboka si. Da to drap finner sted i byen, lykkes Querelle å legge skylden over på en annen. Om kjærlighet, forbrytelse, forsoning, fornedrelse og forræderi. Boken ble filmatisert i 1982 av den nå avdøde tyske filmregissgøern Rainer Werner Fassbiner.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205340602

EAN 9788205340602

Serie Tiden pocket

Jeg vet at dette handler om en skikkelig pilar i homoerotisk litteratur, men nettopp derfor ble det vel ikke den helt store leseropplevelsen. Boken måtte ha vært en sensasjon når den kom ut i 1953.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

• "Tårer og hellighet" av E. M. Cioran
  • "Kjærlighetens handlinger og andre noveller" av Ian McEwan