Puttes eventyr i blåbærskogen

av (forfatter) og Elsa Beskow (illustratør).

Damm 1995 Innbundet

Putte drar til skogen for å plukke bær til mors fødselsdag. Men han finner ikke et eneste bær. Han blir så lei seg at det er like før tårene kommer. Men da er det noe som rører ved benet hans. Det var en liten gubbe, ja det er selveste Blåbærfar som ber ham være med inn i blåbærskogen hans.

Forlag Damm

Utgivelsesår 1995

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

Nå har jeg pusset opp et gammelt skap med hyller og glassdør, og samler det som er igjen av barndommens bokskatter. Det er dessverre ikke mange, men faktisk flere enn jeg trodde. Noe eget ved å se dem sammen - velleste og frysete, noen har jeg fargelagt i, de fleste har jeg skrevet navnet mitt og telefonnummeret i. Jeg var tydeligvis påpasselig, så jeg ikke skulle miste dem!

Bøkene våre utfyller vår egen historie.

Her er et utvalg av mine. Fortell gjerne om din barndoms bokskatter!