Putins Russland

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Cappelen 2005 Innbundet

Forventingene til den tidligere KGB-agenten var skyhøye i 1999, men i Putins Russland hevder forfatteren at situasjonen til forveksling ligner på overgrepene, korrupsjonen og maktkontrollen som foregikk på Sovjetunionens tid. Vi får innblikk i sterke enkeltskjebner, for eksempel den tidligere fattige Tanja, som i dag er en suksessrik forretningskvinne og politiker, og ubåtkapteinen som før livnærte seg av å stjele sprit fra båtene, men som nå får fraktet gratis kaviar hjem til seg. Begge er vinnere i et system som favoriserer lovløsheten.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202245436

EAN 9788202245436

Omtalt sted Russland

Boken er utgitt i 2004, men er fremdeles aktuell. Gjennom detaljert formidling av konkrete saker om overgrep, tyveri av eiendom og korrupsjon tegnes et bilde av et totalitært regime som favoriserer de som har posisjoner, penger og er lojale. Enkeltmennesket har ingen verdi i dette systemet. Politkovskaja skriver godt, detaljert og med bitende ironi.

Menneskene har ingen uavhengig eksistens, de er tannhjul i maskinen, og deres funksjon er å iverksette alle de politiske påfunnene som drømmes opp av dem som sitter med makten, uten å stille spørsmål. Tannhjul har ingen rettigheter. Ikke engang retten til verdighet i døden.

Russisk lov beskytter ikke de svakes interesser, men alle de mektige myndighetsinstansene.

Av og til lurer jeg på om Putin er et menneske og ikke bare et iskaldt metallbilde. Hvis han er et menneske, synes det ikke.

I Russland sier vi at når pengene taler, kan de ikke bringes til taushet.

Vi mangler så sårt alle anstendige juridiske tradisjoner i dette landet vårt.