Pust for livet

det viktigste helsegrepet du kan ta

Arneberg 2008 Heftet

Hvordan kan vi bruke pusten vår til stresshåndtering? Pusten er knyttet til nervesystemet vårt. Måten vi puster på vil derfor alltid påvirke kropp og sinn. Boken setter fokus på hvordan bevisst pust kan være et hjelpemiddel til økt tilstedeværelse, stresshåndtering, økt prestasjon og bedre helse. Med bidrag fra bl.a. Liv Grete Skjelbreid Poiree, Gard B. Eidsvold, Sidsel Endresen og Nils Petter Molvær. Har litteraturliste.

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2008

Dette er en ganske liten bok og jeg syns den var veldig lettlest, kanskje en del ting ble gjentatt en del ganger, men i denne boken er det på sin plass.

Jeg visste ikke helt hva denne boken dreide seg om før jeg kjøpte den på Mammutsalg, men jeg er så utrolig glad for at jeg gjorde det.

Boken handler om pusten, og den beskriver hvor viktig det er å puste, hvordan man kan puste rett og hvorfor det er viktig å puste med magen og ikke bare med "brystet". Hvor mye stress, angst og depresjon gjør med kroppen.

Det var så mye i denne boken jeg kjente meg igjen i og jeg syns det er så godt å få det bekreftet at det ikke bare er jeg som har det sånn, selv om jeg så klart vet at det ikke bare er meg som har det sånn.

Jeg skulle sånn ønske at jeg hadde lært dette for mange år siden, når jeg var yngre, men jeg skal virkelig gå inn for å puste mye bedre og nå vet jeg hvor godt kroppen min faktisk har av det og det er utrolig motiverende.

Langsom, dyp innpust og utpust gir kroppen energi. Stort sett er det altfor lite fokus på hvor mye pusten betyr for menneskets helse og velbefinnende.

Ditt unike reaksjonsmønster fra situasjon til situasjon skjer på autopilot. Og det skjer gang etter gang. Inntil du, gjennom tilstedeværelse, oppdager mønsteret ditt og velger å bryte det.

Angsten er hemmende og begrenser livskvaliteten veldig.

Hvis vi blir mer bevisst hva vi tenker og klarer å gi tankene et positivt innhold, vil vi skape et bedre liv for oss selv.

I dag kan vi velge og vrake i behandlingsalternativer, terapeuter og velværetilbud, og vi bruker dem flittig. Vi vil ta vare på oss selv og vi er opptatt av vår egen helse. Det mest virkningsfulle, det mest tilgjengelige og det billigste verktøyet ligger imidlertid rett under vår egen nesetipp!

Jeg og Alona syns ikke noe om å sette oss nyttårsforsetter som vi sikkert uansett ikke hadde gjennomført så vi fant ut at vi heller kunne sette oss noen mål for det nye året. Og det første vi gjorde var å skrive ned en liten liste med bøker vi ønsket å få lest i 2016.
Så her er min liste, den virker litt liten men de to første bøkene er ganske tykke med små bokstaver og for meg tar det lang tid å lese sånne bøker. Jeg kommer helt sikkert til å lese andre bøker også, spesielt julebøker når den tid nærmer seg, men jeg ønsket å skrive ned noen bøker som jeg faktisk får lest i 2016.

Les mer og se bilder her