Push

2009 Heftet

Precious Jones er en sekstenårig Harlem-jente som aldri har satt sine ben utenfor den svarte bydelen i Manhattan. Skolen er alt hun har, til tross for at hun verken kan skrive eller lese. Hun fikk et barn da hun var tolv år, nå oppdager en lærer at Precious er gravid, og nok en gang er det faren som har forgrepet seg. Med trusselen om å ikke få gå på skolen hengende over seg, må hun gjøre noe med livet sitt. Hun tar fatt på den tilsynelatende umulige oppgaven med å lære seg et språk samtidig som hun må tåle all verdens overgrep og mishandling fra sine nærmeste.

Utgivelsesår 2009

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Forfatteren har et budskap og leserens oppgave er å tyde budskapet så godt som muli. En god leser er som en dektektiv, sier Miss Rain. En dektektiv som leter etter spor i teksten. En god leser er som deg Precious! Lidenskapli! Brennende opptatt av det hun leser.

Kom gjerne med forslag i kommentarfeltet :)

Følger trenden og lager liste

1/5 2010 -> 1/5 2011

Disse bøkene har både vært fantastiske, og noen har vært tunge å lese, og jeg har holdt på å avslutte flere ganger. De fine er bare så nydelige, jeg er en person som ikke liker vanskelige navn på personer, da går jeg meg ofte "vill" og om boka i tillegg er veldig tykk, så blir det fort kjedelig å lese. Men dette er altså min liste.

Meetoo-bevegelsen er kåret til Årets person av Time Magazine. Temaet er også (dessverre) alltid aktuelt. Her har vi samlet et knippe ungdomsbøker med seksuelle overgrep som tema.

• "Under blødende hender" av Val McDermid
  • "En sånn jente - en dokumentar om voldtekt" av Monica Flatabø