Pumasommer

kriminalroman

Gyldendal 2012 E-bok

Flere mennesker i Porsgrunnsområdet lever lykkelig uvitende om at de svever i livsfare. Morderen som kaller seg Felis sitter i ei blokkleilighet og følger med advokat Torkel Vaa når han er på kontoret. Journalisten Mette Minde har lenge vært svak for Vaa, og jo tettere forhold de får, jo mer oppmerksom blir Felis på henne. Dette er den tredje boka om Mette Minde.

En uhyggelig og intens psykologisk krim fra Merete Junker Han kaller seg Felis. Han sitter i en høyblokk i Porsgrunn med en kraftig kikkert rettet mot vinduene til advokat Torkel Vaa på den andre siden av elva. Felis presser en amulett mot brystet, kjenner kraften fylle seg. Snart skal et nytt menneske dø. I leiligheten over lever den fjorten år gamle Silje, i engstelse for at moren skal miste barnet hun bærer. Så oppdager hun morderen, og han henne. Torkel Vaa har fram til nå levd et rolig liv, lange dager på advokatkontoret, lange turer med dachsen Aktor. Men de siste ukene har han mottatt mystiske brev i posten. Brev uten tekst, bare med en blå silhuett av et kattedyr, en puma. Noen ønsker å skremme ham. NRK-journalist Mette Minde har lenge vært svak for Torkel. Jo nærmere hun kommer advokaten, dess mer oppmerksom blir Felis på henne. Flere mennesker i Porsgrunn lever nå i livsfare, og ingen av dem vet om det. Så skjer det første drapet ...

ISBN13 9788205421301

EAN 9788205421301

Serie Mette Minde (3)

Genre Krim

Omtalt sted Porsgrunn

Meget god krim!!! God historie, gode personbeskrivelser, kjenner hvordan det lukter i fjellet på sommeren, gamle seterbygninger...Liker forholdet Vaa har til Aktor.Vil ha neste bok nå!!! Denne forfatteren synes jeg fortjener å bli reklamert for!!

Bra! Spennende og nær-ikke store helter men vanlige mennesker som kommer ut for vanlige "ting" Jeg leste den "rett gjennom" og skal få tak i neste Venus passasjen hurtigst mulig

Ikke bra i det hele tatt. Alt som skjer rundt "the bad guy" er altfor kryptisk, jeg klarer ikke sette meg inn i hans verden i det hele tatt. Selv om resten av historien er god, trekker det så mye ned at jeg ikke klarer å nyte boka. Terningkast 1.

Her er det på en måte flere parallelle historier, som til slutt får en sammenheng. Felis overvåker advokat Torkel Vaa, som får anonyme tegninger i posten. Fjortenårige Silje oppdager noe hun ikke burde sett. Journalisten Mette Minde blir involvert i saken siden hun begynner å få følelser for Torkel. Til slutt vikles alt sammen i en spennende historie hvor vi er innom "bygdedyret" - og selvfølgelig skjer det et drap.

En spennende og lettlest krimbok. Av de tre første bøkene til Junker som handler om Mette Minde, var dette den jeg likte aller best.

Les hele omtalen her

Bygdedyret er misunnelse, kunnskapsløshet, redsel for det fremmede, intoleranse, jantelov og hevngjerrighet, sa hun. - Bygdedyret er summen av mennesker med denne innstillingen i et samfunn som er så lite og gjennomsiktig at du aldri kan slippe unna, med mindre du flytter derfra. Og Bygdedyret glemmer aldri. Det husker i generasjoner.

Bygdedyret har det i kjeften. Det er ikke et handlingens vesen. Bygdedyret er feigt og unnvikende. I direkte konfrontasjon smiler det sleskt og trekker seg tilbake.

Det kommer dårlige dager, men denne var god. Ta nå for pokker imot de gode dagene!

Vinen hadde selvsagt hatt sin virkning,og nå begynte Torkel å komme i det ertende,inkvisitoriske humøret som kunne tirre opp selv en gråstein i fjellheimen.

Torkel Vaa har fram til nå levd et rolig liv,lange dager på advokatkontoret,lange turer med dachsen Aktor.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Oversikt over leste bøker 2019

• "Venuspassasjen - kriminalroman" av Merete Junker