Psykopattesten

Kagge 2019 Innbundet

Det du må vite for å styre unna psykopatens nett. Eller komme deg ut hvis du allerede er fanget.
De finnes overalt. Du kan møte psykopaten på arbeidsplassen, i vennegjengen og i din nærmeste familie. De kan være både tillitsvekkende og sjarmerende, men psykopatens eneste mål er makt. Og målet helliger alle midler. De som lar seg lure blir manipulert og utnyttet i så stor grad at de ofte bruker mange år på å bli seg selv igjen.
Denne boka gir deg kunnskapen du trenger for å se faresignalene og gjennomskue spillet. "Psykopattesten" er skrevet av psykolog Dag Øyvind Engen Nilsen som underviser i psykologisk testmetodikk. Testen han har utviklet gir deg innsikt i hvordan psykopaten skiller seg fra oss andre. Du får også fortellinger fra virkeligheten og råd for å komme deg ut av psykopatens grep.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Psykopattesten er kanskje den mest lettleste av bøkene jeg har lest om temaet og gir en god innføring i hvordan psykopater opererer og lurer sine ofre trill rundt. Den gir gode tips til hva man bør gjøre hvis man oppdager at man er blitt fanget i psykopatens garn. Som regel tar det tid å oppdage det, men det er ingen hyggelig oppdagelse at man innser at man er blitt utnyttet og manipulert over lengre tid. Men en nødvendig oppdagelse er det og boken gir også tips til hvordan man kan komme seg etter slike psykopatiske overgrep. Hvis du enda ikke har havnet i psykopatens garn så er dette en bok som kan gjøre at varsellampene kan lyse hvis en psykopat skulle prøvd seg med sine manipulative triks. Tallene varierer fra 1% av befolkningen og opp mot 4% og noen vil mene enda fler. De høyeste anslagene er kontroversielle, men 1% er allikevel en ganske høy andel, så greit å være på vakt.

Meget interessant. Nyttig for alle som interesserer seg for temaet!

• "Det kvinner vil ha, det menn vil ha - nøkkelen til lykke for begge" av John M. Gottman
  • "Amor fati - din vei til mindfulness og selvinnsikt" av Kristin Flood
  • "Farvel, ting - den japanske kunsten å bli lykkelig med færre ting" av Fumio Sasaki
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Menn forklarer meg ting" av Rebecca Solnit
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Synnøves system - slik ryddet jeg meg lykkelig" av Synnøve Skarbø
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Hersketeknikker - nyttige og nådeløse" av Sigrid Sollund
  • "Magisk opprydding - rydd deg lykkelig med Konmari-metoden" av Marie Kondo
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Fantomsmerte - kriminalroman" av Thomas Enger