Psykologi i et nøtteskall

Flux 2015 Innbundet

"Hvorfor er vi som vi er og gjør som vi gjør? For meg er disse to spørsmålene psykologi i et nøtteskall", skriver Pål Johan Karlsen i denne boken. Ved å forsøke å se andre innenfra, og oss selv utenfra, kommer vi nærmere en større forståelse av både andre og oss selv.
Forfatteren beskriver psykologiske fenomener samt aktuelle tenkere og forskeres tilnærming til det kompliserte samspillet mellom mennesker. Denne boken er ment å gi leseren et utgangspunkt for - og et ønske om - å vite mer om psykologiens verden.

Forlag Flux

Utgivelsesår 2015

Enten vi innrømmer det eller ei, styres mye av selvtilliten og lykken vår av hvordan vi ser oss selv i forhold til andre. Misunnelsen kan komme som små stikk eller forgifte en hel personlighet. Vi misunner ikke nødvendigvis Hollywood Oscar- festen eller Kjell Inge Røkke rikdommen sin. Det er vanligere å misunne små fordeler hos dem som befinner seg nærmere oss i sosial status - som arbeidskolleger og gamle klassekamerater. Når bakgrunnen er lik, eller en jobber innenfor samme felt, er det lettere å tenke at en selv kunne oppnådd det samme, og at en spør seg: " Hva har hun gjort riktig og jeg gjort galt?"

• "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Hemmeligheten - slik lever du godt - lenge" av Wasim Zahid
  • "Hva er psykologi" av Carl Erik Grenness
  • "Jaget" av Torill Thorup
  • "Avsløringer" av Torill Thorup
  • "Himmelen finnes - en nevrokirurgs fascinerende reise inn i døden og tilbake" av Eben Alexander
  • "I ondskapens tjeneste" av Torill Thorup
  • "Røtter" av Torill Thorup
  • "Vingeklippet" av Torill Thorup
  • "Gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournaler og resepter" av Morten P. Oksvold