Prosten og hans forunderlige tjener ; Kollektivt selvmord

av (forfatter), Ellen Holm Stenersen (oversetter), Tor Tveite (oversetter), Kyrre Haugen Bakke (oppleser) og Ivar Nørve (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 Minnekort

Prosten og hans forunderlige tjener: Prost Huuskonen får en levende bjørneunge til 50-årsdagen sin. Han knytter seg raskt til den og tar den med seg over alt. Han velger også å tilbringe vinteren i et bjørnehi. Da det blir vår igjen, er prostens kone forsvunnet, og sammen med bjørneungen, som ikke er så liten lenger, legger han ut på ei strabasiøs reise. Kollektivt selvmord: Etter sin fjerde konkurs går direktør Rellonen inn i en låve for å skyte seg. Her oppdager han offiseren Kemppainen som allerede er i ferd med å feste repet sitt i en bjelke. Sammen bestemmer de seg for å utsette selvmordene sine, og etter en lang nattlig diskusjon, finner de ei god løsning. De vil samle selvmordskandidatene rundt om i landet, og etter et stort seminar bestemmer ei gruppe seg for å begå kollektivt selvmord. For å spille av innholdet på digikortet kreves en Digispiller.

"Kollektivt selvmord": Den mildt sagt deprimerte direktør Rellonen er etter ytterligere en konkurs på vei inn i en låve for å skyte seg. Der oppdager han offiseren Kemppainen som allerede er i ferd med å feste repet sitt til en bjelke. De bestemmer seg for å utsette handlingen, og etter en lang nattlig diskusjon finner de en god løsning. "Prosten og hans forunderlige tjener": En levende bjørn! Det var ikke akkurat det prosten Huuskonen hadde ventet seg i gave til sin 50-årsdag. Men han knytter seg raskt til den foreldreløse bjørnungen og bringer den med seg over alt, selv til gudstjenesten. Det faller ikke helt i biskopens smak, han har allerede problemer med prostens særegenheter.

Forlag Lydbokforlaget

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Omtalt sted Finland

I denne lydboken er det 2 bøker; “Prosten og hans forunderlige tjener” og “Kollektivt selvmord”. Arto Paasilinna skriver veldig bra – og morsomt! Mange ganger må jeg bare bryte ut i latter, det er så herlig sprøtt det som blir sagt. Oppleserne er også glimrende! Det er imidlertid partier i bøkene som kan være litt lange uten at det skjer så mye, spesielt gjelder det “Prosten”. Etter en forrykende åpning i denne boken og terningkast 6, så går boken inn i en fase der er på kanten til å være kjedelig (terningkast 2), men så tar den seg opp igjen mot slutten. Konklusjon: “Prosten”: 4 og “Kollektivt selvmord”: 6. Så snittet blir 5.

• "Den senile landmåleren ; Tordengudens sønn" av Arto Paasilinna
  • "Krigshesten" av Arto Paasilinna
  • "Så langt hjemmefra, så nær der jeg bor - noveller" av Levi Henriksen
  • "Andre guder - du skal ikke ha andre guder enn meg" av Jørgen Brekke
  • "Lyden av ting som faller" av Juan Gabriel Vásquez
  • "Elven" av Roar Ræstad
  • "Skamtegnet - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Tiger i hagen - fortellinger" av Ari Behn
  • "Blindtunnel" av Tove Alsterdal