Propaganda!

Russian and Norwegian posters 1920-1939

av (redaktør) og Bruce Bawer (gjendikter).

Forlaget Press og Nasjonalbiblioteket 2012 Heftet

Knapt noen kunstform sto sterkere i Russland i årene etter revolusjonen i 1917 enn plakaten. Plakater var massekommunikasjon, som preget gater og byrom over alt i landet med sine slagkraftige budskap. Samtidig ble plakatsjangeren en sentral arena for den russiske avantgarden, som drømte om en kunst som forente form og funksjon, skjønnhet og sannhet, masse og elite."Plakaten - produsert for massene i millionopplag, plassert på gatene - bringer kunsten til folket", fastslo Vjatsjeslav Polonskij. Også i Norge lot kunstnere, reklamefolk og politiske aktivister seg inspirere av de sovjetiske plakateksperimentene. I denne boken samles for første gang på norsk et bredt utvalg av den fremste russiske plakatkunsten, fra konstruktivistenes formeksperimenter til 1930-tallets sosialrealisme. I tillegg vises noen av de viktigste norske plakatene som tok opp i seg impulsene fra det sovjetiske plakatmediet. Fyldige drøfter utviklingen av den russiske og norske politiske plakatkunsten i mellomkrigstiden, mens korte introduksjoner forklarer den historiske bakgrunnen for hver enkelt plakat. Slik gir boken også en særegen inngang til russisk historie og kulturliv i tiårene etter revolusjonen.

Forlag Forlaget Press Nasjonalbiblioteket

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Russland

Pressen skriver:
«Boka er en gullgruve for så vel kunst- og kunsthistorisk interesserte som politisk og historisk interesserte.»Jan-Erik Østlie, LO-aktuelt

«Plakatene er samlet i en praktfull bok som utdyper historien bak de fargerike tegningene og propagandatekstene»
Torstein Hvattum, Aftenposten

«Storslått bok»
Fredrik Wandrup, Dagbladet

• "Epp - roman" av Axel Jensen
  • "Typisk norsk" av Petter Wilhelm Schjerven
  • "Krig! - roman" av Knut Nærum
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Den lille larven Aldrimett" av Eric Carle
  • "Genanse og verdighet" av Dag Solstad