Prins Caspian

av (forfatter) og Tormod Haugen (oversetter).

1990 Innbundet

Dette er den andre boka som ble utgitt om Narnia, men er den fjerde i leserekkefølgen.

Utgivelsesår 1990

ISBN13 9788205188037

EAN 9788205188037

Serie Legenden om Narnia (4)

Genre Fantasy Klassisk litteratur

Den tredje og mest omfangsrike av bøkene så langt i serien. Denne har også et mer utviklet plot, og en sterkere handling enn de to forrige. På meg virker det som at Lewis har forkastet noen av de mest maleriske(og overdrevne) landskapsbeskrivelsene, og konsentrert seg mer om å fortelle en historie. Det lykkes han ganske godt med, jeg synes at særlig den første halvdelen av boka er god.

Jeg mener fortsatt at språket er omstendelig, og at det religiøse til tider er plagsomt overtydelig. I tillegg opplever jeg at det er for mange karakterer som skal inn på forholdsvis liten plass i noen av kapitlene. I mine øyne en sterk treer, men siden hun jeg leser boken for fortsatt henger med, og vil ha mer av det samme universet, strekker jeg meg en høyere i vurderingen.

“Things never happen the same way twice." -Aslan”

Ville det ikke være forferdelig hvis mennesker en dag hjemme i vår egen verden ble ville inni seg slik som dyrene her, og de fremdeles så ut som mennesker så du aldri kunne vite hvem som var hvem?

To sleep under the stars, to drink nothing but well water and to live chiefly on nuts and wild fruit, was a strange experience for Caspian after his bed with silken sheets in a tapestried chamber at the castle, with meals laid out on gold and silver dishes in the anteroom, and attendants ready at his call. But he had never enjoyed himself more.

1/5 2010 -> 1/5 2011

Bøker jeg har lest i 2011, både første gang og som er lest på nytt :)

1 av flere dette-vil-jeg-lese-lister. ^^

Jeg vil lese masse bøker.
Skulle gjerne ha hatt et helt bibliotek.

Bøker som Ida har lest...

• "Den siste striden" av C.S. Lewis
  • "Sølvstolen" av C.S. Lewis