Primitive pungdyr

av (forfatter) og Martin Lange (oppleser).

Lydbokforlaget 2014 Lydfil

Dick har bestemt seg for å sette en uslåelig rekord: Han skal bli verdens mest negative person.

Ideen er nyskapende. Den er genial. Og den er helt utrolig vanskelig å gjennomføre.

«Primitive pungdyr» er en bok om store ideer, møter som ikke skal finne sted og en fest som blir historisk. Du kommer til å le deg i hjel, kanskje grine litt og muligens bli en smule klokere. Møt Dick, Jønna og Vilde . og opplev noen dager som nesten forandrer menneskeheten.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2014

Format Lydfil

Herlig humor for unga! Dvs tenåringer og dem som snart er tenåringer og alle som har vært tenåringer. Det er så mange pinlige situasjoner at jeg ikke alltid visste om jeg skulle tørre fortsette, men det er jo umulig å la være. Elskelig og vanvittig irriterende hovedperson. Og omsider noe ordentlig morsomt som kan anbefales ungdomsskolelever! Det har vært et savn.

Dick på 15 år har satt seg et mål: å bli verdens mest negative person. Han har alltid hatt en jævel i seg, men nå skal det ta helt av. Og det går så det suser – til han treffer Vilde, og verden blir farget rosa. Det bremser prosjektet, og Dick må nå bruke alle sine krefter på å overtale Vilde til å bli kjæresten hans. Da er det godt at han har en venn, som i tillegg er bestevennen hans, til å hjelpe seg. Selv om Jønna har sine egne problemer – han er hodestups forelsket i læreren sin…
En utrolig morsom bok, full av flaue og sprø episoder. Arne Svingen er en av våre mest kjente barnebokforfattere, og her viser han seg på sitt beste, synes jeg! Like morsom for voksne som for de eldre ungdommene.

Primitive Pungdyr skrevet av Arne Svingen

Etter en del engelske bøker har jeg nå igjen gått over til en norsk bok. Denne boka er en del av norsk fordypningsemne mitt så hvorfor ikke anmelde den? Arne Svingen er en av mine favorittforfattere derfor hadde jeg store forhåpninger. Så langt har jeg bare lest en halvbra bok av han. Boka kom ut i 2014 og jeg undrer meg litt hvorfor jeg ikke fant fram til den kjappere.

Primitive Pungdyr handler om gutten Dick på 15 år som har lyst til å bli tidenes mest negative person. Ting ser lyst ut inntil han møter en jente som heter Vilde. Da må Dick etter hvert revurdere denne planen, mens han får hjelpende ord av sin gode venn Jønna. På kort tid skjer det utrolig mye og man kan ikke gjøre annet enn å spenne fast setebeltene og åpne boka.

Arne Svingen har i mine øyne nok en gang skrevet en fulltreffer. Den er i nærheten av toppsjiktet hvor bøker som Sangen om en brukket nese og pøbelkomiteen ligger. Svingen er ekstremt god til å ha humor uansett hva historien handler om. Han bruker et helt eget språk som han skildrer på beste vis her. Hovedtemaene i boka er nok vennskap, kjærlighet og å stå på egne bein. Dick som historien handler om er en skikkelig sprudlende hovedperson. Han har ikke de største musklene eller vaskebrett mage, men han har en heidundrende morsom personlighet. Er det noe du ikke tørr kan du nok tenke deg at Dick ville ha gjort det. Vennen til Dick, Jønna er heller ikke den mest tradisjonelle typen, men hva gjør vel det? Farten i denne boka er helt enorm. Sidene flyter som Niagara fossen når du først er kommet i gang. Den er på nesten 300 sider, men for all del ikke la deg skremme. Boka passer for nesten alle aldre selv om den kan passe mest for personer over 10 år avhengig av hvor lesekyndig du er. Man får nesten garantert et par latteranfall i løpet av boka. Det skjer så mye ekstremt og kleint, men likevel greier Arne Svingen å få det til å passe inn.

Denne boka er helt klart en høydare og neste Svingen bok kan jeg ikke vente med å starte å lese.

-Hvis man bare skal gjøre ting som er lurt, opplever man veldig lite.

Men problemet her i verden er ikke for lite positivitet. Noen må holde igjen litt så ikke alle tar helt av!

Mora mi kan fire retter som smaker helt likt og en femte med torsk som er veldig annerledes og mye vondere. Det er lett å være negativ til middag. Jeg prøver så godt jeg kan, sier mamma, men jeg er ikke sikker på om det er sant.

Når jeg blir gammel, skal jeg skaffe meg en løgndetektor. Jeg tror gamle folk blir servert enda mer bullshit enn ungdom. Men innen den tid finnes det sikkert hjerneskannere og piller mot alder. Hvem vet, om sytti år er jeg kanskje både yngre og klokere enn nå.

Pappa tror han blir en mer interessant person om han vet underlige fakta om dinosaurer og rar forskning og verdenshistorie og sånt som ikke alle andre vet. Jeg tror dette er en av grunnene til at mamma og pappa så skjelden blir invitert bort.

• "Pizzaboyz" av Håkon Bohne
  • "Kampklar - 11 noveller om verdens beste oppfinnelse" av Mariangela Di Fiore