Pretties

av (forfatter) og Magne Tørring (oversetter).

Schibsted 2011 Innbundet

Tally har endelig blitt pen, kjæresten er superhot, og hun er den mest populære i gjengen. Men under all festingen og luksusen ligger en følelse om at noe er galt i Penbyen. Dette er den andre boka i Uglies-trilogien.

Pretties er bok to i den spennende Uglies-serien. Tally har endelig blitt pen. Hun er perfekt, har dødskule klær, en superhot kjæreste og er ekstremt populær. Men bak alt sammen, bak de endeløse festene, luksusen og den totale friheten, har hun en murrende følelse av at noe er galt. Så får hun en beskjed fra tiden da hun ennå var stygg, og plutselig husker hun hva som er feil. Hun klarer ikke lenger å glede seg over livet i Penbyen når hun vet hva som er galt med ungdommene der. Tally må velge mellom å glemme eller å kjempe for livet - for myndighetene har ikke tenkt å la noen som vet få fortsette å leve.

Forlag Schibsted

Serie Uglies (2)

Genre Science fiction Dystopier

Tally er blitt pen - spennende! Språket i denne boken er også vridd mot hvordan de pene snakker. Veldig morsomt effekt. Måten menneskene er delt opp i denne boken: De stygge, de pene, de spesielle, de som er i reservatet og røklingene, gjør at man får mange kontraster som det kan spilles på.

Historien er også spennende - er allerede i gang med siste bok.

Da han sa de siste ordene, ble stemmen tonløs. Igjen ble Tally overrasket over hvor lett det var å lese ansiktet hans. Alle i denne landsbyen gikk liksom med følelsene på utsiden, som om de hadde like lite privatliv i tankene sine som de hadde når de sov. Hun lurte på om de noen gang løy for hverandre.

Hun visste at disse menneskene ikke hadde funnet opp hoverboard, veggskjermer eller vannklosett, sikkert ikke en gang metallredskaper, men det hadde aldri falt Tally inn at det fantes folk i verden som ikke hadde oppfunnet privatliv.

• "Specials" av Scott Westerfeld
  • "Lykkeravnene" av Paul Durham