Presteskapet

Goliat forlag 2017 E-bok

Presteskapet er Sonja Holtermans første bok om krimjournalisten Ira Torgrimsson.

Forlag Goliat forlag

Utgivelsesår 2017

Serie Ira Torgrimsson (1)

Genre Krim

Omtalt sted Oslo

Hovedpersonen Ira er en tøff jente. Hun bor alene og har ikke barn, men holder på å søke om foreldreretten til 12 år gamle Kevin som var barnet til en hun har vært sammen med.
I tillegg er hun venn med en narkoman uteligger.
Ira er ingen velstelt jåle, eneste sminken hun eier er en lipgloss hun fikk av Kevin til bursdagen. Når historien starter er hun på vei på høstferie med Kevin, men Lars, uteliggeren ringer og tipser om noe han har blitt presset til å gjøre om natten. Etter å ha fulgt Lars til politistasjonen, er hun litt sent ute for å hente Kevin, og han har pøst i seg masse epilepsitabletter og ligger i koma på Ullevål Sykehus. Ferien blir utsatt og Ira blir allikevel igjen i Oslo, og dekker saken.
I en parallellhistorie er vi i Bergen på 1600-tallet og møter Johanne, som opplever at venninnen blir brent på bålet. Hun flykter til Stavanger og gifter seg der, men ryktene om henne når henne også der.
Flere og flere personer og bihistorier blir introdusert, og bygger ut handlingen på en oversiktlig og troverdig måte. Jeg syntes boken var spennende helt fra begynnelsen, men tok seg allikevel opp til uante høyder utover i boken.
Med så mange hint og små historier, skal det litt til å knytte alt sammen på slutten, men jeg syntes dette ble gjort på en troverdig måte. Ira er en "superhelt", og litt slingringsmonn må en jo gi i en så actionfylt thriller.
I begynnelsen av mars kommer andre boken til Holterman, Frostgraven, hvor vi møter igjen Ira - jeg gleder meg!

Her er min anmeldelse av Presteskapet (ekstern lenke)

Lydbok. Dette var en ukjent forfatter. Jeg ble raskt begeistret. Her er det tempo, spenning og en interessant historie. Ja faktisk flere historier, elegant flettet sammen. Det blir ikke forvirrende og alle trådene går opp. Jeg mener boka er også er samfunnskritisk.

Sonja Holtermann "Presteskapet"

En mann blir påtent og brent levende. Like etter blir en kvinne bundet og kastet i vannet. Krimjournalist Ira Torgrimsson frykter at noen har satt i gang en middelaldersk heksejakt. På hjemmebane kjemper Ira for omsorgen til fostersønnen Kevin, og når hun mottar flere trusler er hun nær ved å gi opp hele drapssaken. Men så blir det personlig. Hun kommer i kontakt med en gruppe menn som vil ha samvær med barna sine. Er dette menn som kjemper for barna sine, eller er de drapsmenn? Klarer Ira å finne gjerningsmennene før de finner henne?

Dette er forfatterens debutbok om krimjournalisten Ira Torgrimsson. Jeg er alltid spent når jeg begynner på bøker av nye forfattere, og denne boka hadde sklidd litt nedover i lesehaugen. Boka starter bra, handlingen er delt i korte kapitler, og forfatteren holder tempoet oppe gjennom samtlige sider. Hun forteller to historier parallelt. En om hekseprosessen i Bergen på 1600-tallet og en i nåtid. Forfatteren viser oss rett og slett en heksejakt i to forskjellige tidsperioder.
Boka har også et veldig aktuelt tema, det dreier seg om barnefordeling. Her får vi får et innblikk i hvordan en eks setter barnet opp mot en far som kun ønsker seg samværsrett. Dette forteller forfatteren på en utmerket måte. Det er noe som skjer gjennom hele boka, og den er vond å legge fra seg. Det eneste jeg savnet var å bli enda litt nærmere kjent med hovedpersonen. Jeg synes det er en veldig god debutbok, anbefaler den videre, og gleder meg til å lese beste bok av henne.
Boka er fra egen bokhylle. Terningkast blir en god firer.
Terningkast 4+

spennende lesning, grøssende. kunne ikke slutte før den var lest ut.

Vanligvis likte hun å være våken når folk sov. De stille timene var de tryggeste. Det var for seint, og for tidlig.

ØNSKER Å LESE ! ! ! Lista er stort sett et resultat av hva jeg finner her inne på bokelskere! Det er bøker jeg ikke har, og som jeg stort sett ikke finner på biblioteket her.

• "Frostgraven - kriminalroman" av Sonja Holterman
  • "Til faste tider" av Margie Orford