Presidenten er savnet

av (forfatter), James Patterson (forfatter), Inge Ulrik Gundersen (oversetter) og Håkon Ramstad (oppleser).

Lydbokforlaget 2018 Lydfil

Thrilleren bare en president kunne skrevet. Det hvite hus er den amerikanske presidentens base, og derfor verdens mest bevoktede hus. Så hvordan er det mulig for presidenten å forsvinne uten å etterlate et eneste spor? Og om han har gjort det frivillig, hvorfor? «Presidenten er savnet» er en thriller inne fra maktens korridorer. Den gir et unikt innblikk i hvordan det er å være verdens mektigste person. Det umenneskelige presset, de umulige beslutningene, men også de uendelige mulighetene til å endre på de politiske spillereglene. «Presidenten er savnet» er Bill Clintons første roman. James Patterson er en etablert forfatter med flest førsteplasser på New York Times' bestselgerliste.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

Genre Thrillere

Omtalt sted USA

Denne boken tror jeg faktisk er noe av det kvalmeste jeg har lest!
Ja, boken har driv - som alle Pattersons bøker, men samtidig er den ekkel og farlig.
Plottet er tåpelig. Den heroiske presidenten er smartere og mer kreativ enn alle spesialister. Samtlige personer i boken er pappfigurer. Israel er verdens snilleste og smarteste. Araberne er umennesker og Islam har skylden for at de er det. Tyskerne er selvopptatte, og presidenten er som vanlig selvoppnevnt Leader of the Free World.
De siste 3-4 årene har USA knapt produsert en eneste internasjonal thriller i bokform eller på film, hvor ikke Russland er den store satan som står for all ondskap i verden. De putter gjerne inn noen islamske terrorister, men disse er da bestilt av eller i det minste finansiert av toppene i Kreml. Det er greit at det er viktig å ha et tydelig, eksternt fiendebilde når ting er slitsomt på hjemmebane, men denne form for demonisering av et helt folk fører bare galt avsted. I USA sementeres bildet av russerne som livsfarlige. Jeg hadde alltid stor respekt for Bill Clinton, som tross tøff oppvekst og mange tragedier klatret til topps og gjorde grei jobb. Clinton bærer ved til krigshissernes bål. Terningkast 2.

• "Onde handlinger" av Jane Casey
  • "I siste øyeblikk" av Jeff Abbott