Postkort fra alle tings utkant

essays

Gyldendal 2012 E-bok

Boken inneholder essays om oppvekst, musikk, religiøsitet, skihopp og utallige forsøk på å skrive seg inn i skjønnlitteraturen.

ISBN13 9788205427389

EAN 9788205427389

Omtalt person Levi Henriksen

Noen ganger åpner du ei bok, og så er det som å komme hjem! Du tar av deg skoa, setter deg til rette i sofa’n eller godstolen og bare er, mens du leser og leser. Slik var mitt møte med denne essaysamlingen av Levi Henriksen.

Et essay er en tekst som stiller spørsmål, enten ved kjente forestillinger eller aktuelle saker. De kan være et såkalt saksessay, der saken er i sentrum mens forfatteren holder seg mer i bakgrunnen. I et personlig essay derimot, er forfatteren så absolutt tilstede, det er skrevet i jegform og bygger gjerne på personlige erfaringer og refleksjoner.

Da er det kanskje ikke så rart at jeg føler at jeg har blitt bedre kjent med denne Kongsvinger-gutten, journalisten og pinsevennen, etter å ha lest boka hans fra 2012. For han byr virkelig på seg selv i denne samlingen der han skriver om alt fra valget av bilmerket til de forskjellige hovedpersonene i romanene sine, til hans mors valg om å klippe håret og å gå med benklær i pinsemenigheten, via tyskopplæringa til sønnen. Og visste du at “Ingen kan synge blues som Arne Scheie”?

Videre skriver han om bilen sin – en amerikaner med farge som muggen kneip, importert fra Texas. Og om det å miste sin far bare uker før han selv ble far og at faren fremdeles kalte han for “guttungen”. Han skriver også om sitt forhold til Gud og Gudstjenesten. Og om fotball, musikk og mye mer.

Vegard Ulvang sa en gang at han trodde at mennesket blir preget av det landskapet det vokser opp i. Det tror jeg han har rett i. Kanskje er det derfor denne innlandsjenta og skaubygdingen finner seg så godt til rette i tekstene til en av Hedmarks store forfattere.

Hos pinsevennene derimot var lukta av tro mye mer sanselig. Eimen av svette nylonskjorter og stram ånde. Tre timer uten vått og tørt, med stadig tungetale og hallelujarop, stilte store krav til både deodorant og munnvann. Det siste faren pleide å gjøre før han dro på møtene var derfor å henge av dressjakka på en stol og så sprute små skvetter fra Aqua Velva-flaska utover tweedstoffet både foran og bak. Minst to ganger i uka fikk møtejakkene denne behandlingen, og etter et par vintersesonger pleide de å lukte så merkelig at moren skar dem opp til vaskekluter.

(...) ingen mann er høyere enn sin egen fallhøyde og man kan aldri eie mer enn det man har gitt bort.

En roman er bare noe folk driver med når de ikke har tid til å skrive kort. En roman er bare en novelle med ekstra mye soving og eting.

Jeg vet ikke lenger hvor jeg kan finne det norske, om det i det hele tatt er mulig å finne det. Kanskje jeg burde bli den første i familien til å utvandre; det må være mye bedre å føle seg fremmed i et land jeg kan føle meg hjemme i, enn å være hjemme i et land som bare blir meg mer og mer fremmed.

• Det var Buck Owens. Han drev sin egen restaurant og konsertscene i Bakersfield i California. Han pleide å spille hver helg i konsertsalen sin, men en kveld følte han seg ikke bra, og etter å ha spist middag, gikk han fra restauranten mot bilen sin for å dra hjem og legge seg. På parkeringsplassen møtte han et ektepar som spurte om han ikke var Buck Owens? Buck måtte innrømme at det stemte. "Vi har nesten alle platene dine," sa ekteparet. "Vi har kjørt helt fra Ohio og gleder oss til konserten Vi har aldri sett deg live før." Buck Owens tenkte at han ikke vil skuffe ekteparet, og gikk tilbake på scenen og spilte konserten. Så dro han hjem, la seg i senga og døde.

På dette tidspunktet er jeg like rørt som når mamma pleide å fortelle meg om "Vesleblakken" for at jeg skulle sitte stille når hun skulle klippe meg. Sønnen min stryker meg over armen som om han skulle vært faren min.

• Det var en fin historie, sier han. Jeg nikker, så kjører vi videre i taushet, og jeg håper vi begge vil huske denne kjøreturen. Han på full fart inn i livet sitt. Jeg godt over halvveis i mitt.

• "Herfra til Rockaway beach - en musikalsk rundreise fra Lapp-Lisa til Ramones" av Levi Henriksen
  • "Armageddon halleluja! - møter med politisk kristendom" av Dag Hoel
  • "Den aller siste mohikaner" av Levi Henriksen