Porto Francos voktere

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Bazar 2014 Innbundet

Dette er den tredje romanen om Karin Adler.

«Ann Rosman skriver godt og engasjerende ... et sterkt bilde av kvinners rettsløshet og sårbarhet i det patriarkalske samfunnet.»
Sydsvenskan

En ung kvinne går i land i Marstrands havn en septemberdag i 1793. Håret er kortklipt under luen, brystene er surret flate, og buksene henger løst på den hengslete kroppen. Det myldrer av liv rundt henne
sjømenn på skipene, handelsmenn og forbrytere som har fått amnesti i frihavnen. Hennes eneste håp er at de vil ta henne for å være mann, at hun skal finne arbeid og et sted å bo. At hun ikke blir nødt til å reise tilbake.

To hundre og tjue år senere blir det gjort et grufullt funn på Klöverön. En kvinne og et spedbarn blir funnet døde i Gamle mosse, og kriminalbetjent Karin Adler kobles inn. Men det viser seg at det skal bli vanskelig å identifisere de døde. Det eneste som kan sies med sikkerhet, er at de har ligget i myra lenge. Veldig lenge. Trådene leder Karin Adler langt tilbake i Marstrands historie, og sakte, men sikkert nøstes det opp en utrolig historie.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Sverige

• "Den sjuende sønnen" av Árni Thórarinsson
  • "Den andalusiske vennen" av Alexander Söderberg
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Serafine" av Jakob Melander
  • "Irene Panikk" av Carin Hjulström