Populær

en selvbiografi

vintagetips for nerdete jenter

av (forfatter) og Line Almhjell (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

15-åring med oppsiktsvekkende selvbiografi - nå tar hun USA og verden med storm. Girlpower!

Er det slik resten av skoleåret skal bli, at jeg blir kalt lubben av en gjeng hagenisser som synes det kuleste som finnes er å sprute melk ut av nesa?Jeg fester mammas perlekjede rundt halsen, og ser meg i speilet.Det gjør bokstavelig talt vondt. Jeg ser ut som jeg er med i en gammel film, eller er pasient på et gamlehjem.Mamma ønsker meg lykke til, men jeg svarer ikke. Jeg hører bare den hule klakkelyden hælene lager på fortauet. Som trommeslag som følger meg til min egen henrettelse.Den første trusa jeg prøver er så trang at hjernen min svulmer opp. For ikke å snakke om lårene mine. Jeg prøver fire-fem stykker før jeg finner en som ikke er helt motbydelig: en beige hold-in- truse med blomsterbroderier.Magen min blir kanskje flat, men hold-in-undertøy suger. Hvis trusa sitter for lavt, blir det valkebonanza. Hvis jeg drar den for langt opp, får jeg et truserøsk som må fjernes kirurgisk.Det er bare ett sted man kan observere popularitetsskalaen i all sin grusomme prakt. Og det er det mest skremmende, illeluktende og nådeløse stedet på hele skolen. Kantina..
Maya befinner seg nesten på bunnen av popularitetsskalaen, «omtrent så langt ned det går an å komme uten å få betalt for å være på denne skolen». Hun har aldri vært populær. Men når hun begynner i niende, bestemmer hun seg for å gjøre et helt spesielt, sosialt eksperiment: På farens kontor har hun funnet en gammel bok faren en gang har kjøpt på et antikvariat -- Betty Cornell's Glamour Guide for Teens
utgitt i 1951. Moren utfordrer henne til å prøve rådene i boka, og Maya tar utfordringen. Kapittel for kapittel. Det handler om perlekjeder og hold-in-undertøy, vaselin på øyevippene og hvite hansker på søndager, snakke med alle og uten forutinntatte holdninger. Maya følger rådene i guiden slavisk gjennom hele skoleåret, og snart er hun langt fra den grå musa ingen tidligere la merke til.
Mayas nye hverdag blir båd

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205467958

EAN 9788205467958

Omtalt person Maya van Wagenen

Denne boken overrasket meg! Maya er en knalltøff jente med masse humor. I boken blir du godt kjent med Maya, familien hennes og skolehverdagen hennes. Hun er på bunnen av popularitetsskalaen på ungdomsskolen. Det er lett å kjenne seg igjen fra ungdomsskolemiljøet med hierarkier, klikker og drama. Men en del ting er svært annerledes i Texas enn i Norge. Blant annet at alle på skolen må gjemme seg og være helt stille når narkotikakartellet har oppgjør i nabolaget. Eller at politiet tar med hunder og leter etter narkotika i sekkene til elevene. En del av disse beskrivelsene gjorde inntrykk. Men dette er hverdagen deres og hendelsene beskrives bare nøkternt. Prosjektet til Maya er å følge en popularitetsguide fra 1950 for å se om rådene kan virke. Resultatet er til tider hysterisk morsomt. Med perlekjede, cardigan og "pilgrimssko" skiller hun seg veldig ut på skolen. Rådene virker kanskje på en litt annen måte i dag enn de gjorde i 1950, men det viser seg også at popularitet ikke er helt som Maya hadde trodd. Jeg synes Maya har skrevet en bok som vil gi ungdom noe å tygge på. Maya kastet seg ut i et sosialt eksperiment og turte å stå i det på tross av nervøsitet og motgang. Det endret endret henne, og det endret andres syn på henne. Utrolig inspirerende! Hun er virkelig et godt forbilde for unge jenter (sikkert gutter også).

Bøker som kan passe å snakke om når jeg har klassebesøk for 8.klasse. Men jeg ser at disse bøkene kanskje appellerer mest til jenter. Jeg må lese meg opp på bøker som passer både for gutter og jenter.

• "Menneske og møll - roman" av Kristin Tveiten
  • "Ollis" av Ingunn Thon
  • "Kjemiske hjerter" av Krystal Sutherland
  • "Milla bestemmer" av Selma Lønning Aarø
  • "Dumme, dumme hjarte - roman" av Linda Klakken
  • "Tro, håp og eplekake - det er alltid noen smuler igjen" av Sarah Moore Fitzgerald