Politikapteinens fange

Gyldendal 2004 Heftet

Et skip nærmer seg en krydderøy i Sørøst-Asia, og muslimske opprørere settes i land, de skal nøre opp under den religiøse ilden som er i ferd med å fortære den tidligere så fredelige øya. Midt i denne konflikten mellom kristne og muslimer står den bokrestauratøren Francesco, han er på leting etter sin datter, som er blitt trukket inn i stridighetene. Når Francesco blir tatt til fange av de kristenvennlige politistyrkene, blir han en hjelpeløs brikke i det destruktive spillet.

I ly av nattemørket settes muslimske opprørere i land på en krydderøy i Sørøst-Asia. De skal nøre opp under den religiøse ilden som er i ferd med å fortære den fredelige øya. Midt opp i denne konflikten mellom kristne og muslimer står den europeiske bokrestauratøren Francesco. Han er på leting etter sin datter, som er blitt trukket inn i stridighetene. Krigsreporteren Gunnar Kopperud har fulgt konflikter som denne over hele verden på svært nært hold. Politikapteinens fange er en dypt engasjerende roman om brennaktuelle temaer.Terningkast 5. «Vakkert, nærgående, skremmende.» Berit Kobro, V«Viktig bok om sammenstøt mellom kristne og muslimer i Asia . ei bok som bør vedkomme alle.»Øystein Rottem, Dagbladet«Ein norsk røvarroman av klasse frå ei uforståeleg verd.»Jan Askelund, Stavanger Aftenblad«. en rystende og aktuell påminnelse av en fortelling.»Tone Bratteli, Bistandsaktuelt«Tankevekkende om resignasjon og opprør . og den vanskelige virkeligheten.»Kjell Olaf Jensen, Aftenposten

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205325784