Polarsirkelen

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Cappelen Damm 2021 E-bok

ISBN13 9788202734558

EAN 9788202734558

Genre Krim

Omtalt tid 1980-1989 2010-2019

Omtalt sted Sverige

BOKOMTALE: Polarsirkelen av Liza Marklund. Leseeksemplar fra Capplen Damm

5 unge jenter har en lesesirkel, som de kaller Polarsirkelen. De møtes hver uke og diskuterer en bok som de velger etter tur. En kveld forsvinner en av jentene, og hun etterlater seg ingen spor. De andre går hver sin vei, og har ikke lenger nær kontakt. Førti år senere blir det funnet et lik, som man mener er jenta som forsvant.

Lesesirkel? Dette må jo være en perfekt bok for meg, var førsteinntrykket mitt. Det var også en fin historie, en sånn som hekter tak i deg fra start.

Les hele omtalen her

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Langt nord i Sverige ligger Stenträsk. Et lite sted i Norrbotten, der alle kjenner alle. Fem av dem møtes på biblioteket hver måned.
Susanne, Agneta, Carina, Birgitta og Sofia utgjør lesesirkelen, kalt Polarsirkelen. Da de startet lesesirkelen, var alt fryd og gammen. På vårparten i 1980, har de vokst fra hverandre, og møtene ender stort sett i krangling.
Den sommeren forsvinner Sofia sporløst. Ingen forstår hvorfor eller hvor.

Bare dager før jul i 2019, blir Sofias levninger funnet i brofundamentet til den berømte broen som ble ferdigstilt det året Sofia forsvant. Det viser seg raskt at det er et mord politiet må etterforske.
Gamle hemmeligheter kommer til overflaten, og spørsmålet alle stiller seg er; ble Sofia drept av utenforstående eller av en de alle kjenner.

Spennende og interessant krim fra den svenske landsbygda. Handlingen hopper mellom fortid og nåtid, noe som får sidene til å fly.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.