Plyndrerne

hvordan nazistene stjal Europas kunstskatter

av (forfatter) og Thorunn Gullaksen Endreson (oversetter).

Mime forlag 2015 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Endelig på norsk: sakprosathrilleren om verdenshistoriens største kunsttyveri!
NOMINERT TIL DEN SVENSKE AUGUSTPRISEN
UTGITT PÅ 10 SPRÅK
OVER 25 000 SOLGTE I SVERIGE

I dagene etter Nazi-Tysklands kapitulasjon ble det gjort et oppsiktsvekkende funn. I saltgruven Altaussee, under de østerrikske alpene, fant man en av de største kunstskattene noensinne: tusenvis av dyrebare verk av kjente kunstnere som Rembrandt, Vermeer og Michelangelo. Dette var bare første ledd i avsløringen av det som skulle vise seg å være tidenes største kunstplyndring.

Mellom 1933 og 1945 stjal nazistene millioner av antikviteter og kunstverk. På direkte orde fra Hitler ble spesialtrente tropper sendt ut i Europa for å plyndre, og de aller fremste verkene skulle stilles ut på Hitlers planlagte Førermuseum. Plyndringen var ikke drevet av ren grådighet-den hadde ideologiske røtter. Gjennom kunsten skulle det tyske folket speile sin rasemessige og åndelige overlegenhet. Den såkalte degenererte kunsten ble ødelagt eller solgt. Etter krigen ble mye av kunsten funnet igjen, men mer enn 100 000 verk var forsvunnet. Først i den senere tid har noen av disse verkene kommet opp til overflaten, blant annet i de fremste museene i New York, Berlin og Paris, men også i Moderna Museet i Stockholm og Henie Onstad Kunstsenter i Bærum.

Plyndrerne er en fengslende og sann historie om nazistenes fanatiske besettelse av kunst, men også om dagens bitre juridiske og moralske kamp om den «forsvunne» kunsten.

OMTALE AV PLYNDRERNE:

«En strålende bok»
-Sydsvenskan

«Skyhøy internasjonal klasse»
-Norrbottens-Kuriren

«Plyndrerne bygger på en imponerende gjennomgang av ømfintlig materiale og er skrevet med lett og begavet penn. Som debattbok tar den tydelig stilling for en tilbakelevering av all kunst nazistene har stjålet i forbindelse med folkemord. Dette dreier seg ikke bare om hensynsløs plyndring og krigsbytte, men er et ledd i den systematiske utryddelsen av et folk

Forlag Mime forlag

Utgivelsesår 2015