Playback

av (forfatter) og Haakon W. Isachsen (oversetter).

Vega forlag 2005 Innbundet

Privatdetektiv Philip Marlowe følger etter den vakre Eleanor King. Hun er ikke den hun gir seg ut for. Informasjonen Marlowe fikk av sin oppdragsgiver stemmer ikke med hva han selv observerer. Så begynner likene å dukke opp. Hvem er morderen? Hva er motivet? Plutselig får Marlowe selv en leiemorder i hælene. Hvem har sendt ham og hvorfor? Playback er den sjuende og siste av Raymond Chandlers bøker om privatdetektiven Philip Marlowe.

"Det var såre enkelt ... mitt offer var like lett å få øye på som en kenguru i smoking." Tilsynelatende et lett oppdrag for privatdetektiv Philip Marlowe. Følg etter en mistenkt og meld fra når hun tar inn på et hotell eller lignende. Men snart melder spørsmålene seg. Hvem er hun? Hva flykter hun fra? Hvorfor forsøker den voldelige Larry Mitchell å presse henne? Den vakre Eleanor King er helt tydelig ikke den hun gir seg ut for. Informasjonen Marlowe fikk av sin oppdragsgiver stemmer ikke med hva han selv observerer. Så begynner likene å dukke opp. Hvem er morderen? Hva er motivet? Plutselig får Marlowe selv en leiemorder i hælene. Hvem har sendt ham og hvorfor? Playback er den sjuende og siste av Raymond Chandlers bøker om privatdetektiven Philip Marlowe. Dette er første norske utgave av denne klassikeren. Raymond Chandler (1888-1959) skrev en rekke kriminalnoveller for det hardkokte magasinet Black Mask før han ga ut sin første Marlowe-roman i 1939. Etter hvert ble det sju nyskapende romaner som har blitt stående som noe av det ypperste innen kriminallitteraturen. For å tjene til livets opphold under depresjonen, etter at han fikk sparken som direktør i et oljeselskap, begynte Chandler å skrive kriminalnoveller. Han solgte sin første historie til magasinet Black Mask i 1933. Seks år etter fikk han utgitt sin første roman, Den store søvnen. Boken ble en umiddelbar suksess. I årene etter annen verdenskrig arbeidet han i Hollywood. Men Chandler passet ikke inn i filmindustriens kyniske verden, og han konsentrerte seg igjen om sine egne bøker. Playback er Chandlers siste bok, originalutgaven kom i 1958. Boken er en glimrende kriminalfortelling som både avrunder og oppsummerer Marlowes virke som privatdetektiv og Chandlers virke som forfatter.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2005