Pixley Mapogo

av (forfatter) og Tore Renberg (oppleser).

Cappelen Damm 2018 Lydfil

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

ISBN13 9788202628499

EAN 9788202628499

Serie Jarle Klepp (4)

Omtalt tid 2000-2009

Omtalt sted Oslo

Liker Tore Renberg og setter stor pris på Jarle Klepp. Ble derfor særdeles skuffet over denne boken. Endimensjonale karakterer, flat dialog, daff handling og slapp språkbruk. Utrolig at en forfatter som kan levere et mesterstykke som Kompani Orheim står bak denne kjedsommeligheten. Men det er vel samme dynamikk som når samme hjerne kan klekke ut både She's Leaving Home og Silly Love Songs. Har heldigvis hørt godord om "Dette er mine gamle dager" og ser frem til å lese den.

I denne fjerde boka om Jarle Klepp har Jarle blitt 35 år og arbeider som journalistvikar i Stavanger Aftenblad. En sommerkveld i 2007 skal hans ungdoms store helter, bandet The Smiths, spille konsert på Øyafestivalen. Bandet som ble oppløst en gang på 80-tallet ... Jarle har klarert med avisledelsen at han skal skrive konsertanmeldelsen. Og FOR en anmeldelse han skal skrive! Det skal bli en anmeldelse som blir lagt merke til både i inn- og utland!

Jarle befinner seg i konsertområdet og det er bare minutter om å gjøre før bandet begynner å spille. Så skjer det ... han ser noe han aldri burde ha sett, og etter dette går ingenting som planlagt. Det store spørsmålet er hvem denne Pixley Mapogo egentlig er.

Handlingen er fortettet og skjer i løpet av et døgn. Vi møter bl.a. igjen Jarles kompis Helge Ombo, som i mellomtiden er blitt en desillusjonert fyllik. Jarle er på sin side fremdeles en stor guttunge som aldri riktig har blitt voksen. Det er bøttevis med humor i boka, og som ihuga Jarle Klepp-fan må jeg medgi at jeg elsket boka! Men dette kan da ikke være den siste? Det MÅ komme flere bøker!

Jarle er på den ene siden dypt konservativ og på den andre -en raddis. Begge deler lever atskilt i han. Seksualitet vs ånd. Han møter seg selv og sin egen seksualitet i døra. Anerkjenner ikke sin ungdoms dårskap, selvrettferdighet, påståelighet og seksualitet. Eller? Om å miste seg selv på veien, konfrontere sine innerste fordommer.

Jarle samlet knærne og gjorde en lett feminin bevegelse med underlivet, det gikk en ørliten knekk over de femogtredeve år gamle hoftene, og i noen sekunder lignet han en and.

Jarle lukket øynene. Han lukket øynene, og han ønsket å forsvinne, for det er sant, helt sant, at alle fedre har jordens vakreste døtre.

Jeg har kjent deg så lenge, Helge, hvisket det inne i ham. Hvor har det blitt av oss? Hva i all verden er det vi holder på med? Karl Marx? The Smiths? Hvorfor klarer vi ikke å ha et vanlig liv? Hvorfor har det blitt sånn som dette? Hvorfor klarer vi ikke å slippe bort fra oss selv? Jeg har kjent deg siden 1988. Du kjente meg fra jeg var en fjør. Det var vind omkring oss. Vi sprakk mot solen. Husker du det?. Alt var vårt. Alt var nå. Blått lys, kjølig regn, ublid natt, rød tur: vi er eldre.

Jeg ser mine venner, og de blir større enn seg selv.

Herregud! Hva i villeste fittehelvete feiler cellisten?

Bøkene om Jarle Klepp i prioritert rekkefølge.

Tidenes beste Norske forfatter.

1/5 2010 -> 1/5 2011

Her er min oversikt over bøker jeg har lest i 2010. Listen lages mest for min egen del. Jeg liker å kunne se tilbake på hvilke bøker jeg har likt/ikke likt i jakten på nye leseopplevelser.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

• "Dette er mine gamle dager - roman" av Tore Renberg
  • "Farmor har kabel-tv ; Videogutten : romaner" av Tore Renberg