Pirolene i Benidorm

Gyldendal 2005 Innbundet

Gordon er ingeniør ved et engelsk atomkraftverk og pasjonert fuglefotograf. En februarkveld kommer han til Benidorm, hvor han skal selge en ferieleilighet han har arvet. I tillegg skal han studere en sjelden vinterkoloni med piroler. Han blir både forskrekket og fascinert da synet av en millionby med skyskrapere på en spansk strand møter han. Byens bisarre arkitektur og forfyllede vinterturister gjør et dypt inntrykk på han. Men det som virkelig åpner øynene hans, er den 18 år gamle Tatjana fra Kaliningrad, som har rømt fra et bordell.

"Han ante det i fuglene. De var vesener som pustet i en annen luft, seilte under en annen himmel, speilte seg i et annet vann og navigerte etter andre tegn." Gordon er ingeniør ved et engelsk atomkraftverk og pasjonert fuglefotograf. En råkald februarkveld kommer han tilbake til Benidorm for å selge en ferieleilighet han har arvet, og i tillegg vil han benytte anledningen til å studere en sjelden vinterkoloni med piroler. Synet av det som har blitt en millionby med skyskrapere på en spansk strand, både forskrekker og fascinerer ham. Hans møte med byens bisarre arkitektur og forfyllede vinterturister gjør et dypt inntrykk, men det som virkelig åpner øynene hans er den 18 år gamle Tatjana fra Kaliningrad, som har stukket av fra et bordell. Romanen spinner en vev mellom en framtidsoptimistisk oppvekst i England på 1960-tallet og et moderne Europa i sterk forandring. Nominert til Nordisk Råds litteraturpris.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205348783