Piratliv

musikkbransjen backstage

Juritzen forlag 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren har spilt i band som Cadaver, Apoptygma Berzerk, Satyricon, Celtic Frost og Doctor Midnight & The Mercy Cult. Han skriver om de mange oppturene og nedturene, og om hans omflakkende liv som medlem av band med internasjonal suksess.

Piratliv tar deg med til innsiden av det mørkere rockemiljøet. Ta del i turnélivet og alt det spennende som skjer backstage. Alkoholen, pillene, menneskene og musikken. Anders Odden har spilt i band som Cadaver, Apoptygma Berzerk, Satyricon og Celtic Frost. Nå har han vært med og dannet den nye norske supergruppen Doctor Midnight & The Mercy Cult. Les om de mange oppturene og nedturene, og om hans omflakkende liv som medlem av band med internasjonal suksess. Boken er rikt illustrert med private bilder, og er den første som tar i bruk scanapps for å vise video og lyd på mobiltelefon. Her kan du både se og lytte til bandene og personene som beskrives.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282051880

EAN 9788282051880

Omtalt person Anders Odden

Så vidt jeg vet er dette den aller første boken om norsk musikkbransje, og det var på høy tid at noen tok initiativet til å gjøre skrive den. Anders Odden har alle forutsetninger til å gi et interessant innblikk i hva som skjer utenfor medias søkelys, og hans betraktninger er vittige så vel som lærerike.

Anekdotene er svært underholdende, og det kan i tillegg være til hjelp for andre ferske band å lese om hvordan han valgte å gå frem for å dra platekontraktene i havn. Bokens mest spennende del er likevel beskrivelsene av hvordan miljøet rundt Helvete tok form, og det er interessant å få et innblikk i hvordan Anders oppfattet Mayhem som ung sammenlignet med i dag. Jeg humret godt da jeg leste brevet som Øystein Aarseth skrev til den 13-årige Anders etter å ha blitt provosert av at bandet hans gjorde sitt beste for å kopiere Mayhem.

I tillegg har jeg nå lært hvordan man skal gå frem for å bli kjent i Norge.

1) Jovialmetoden: Man spiller på enkle, kjente følelser hos folk som gir dem en følelse av at artisten like godt kunne vært en av dem. Artister: D.D.E. og Åge Aleksandersen.

2) Flinkismetoden: Man spiller på det samme som i første metode, men legger inn et virtuost gir som gir folk musikalske hakeslipp og fører til kunstnerisk anerkjennelse. Artister: Øystein Sunde og Ronny Le Tekrø.

3) Humormetoden: Man bruker begge de to første metodene, men krydrer alt man gjør med humor som ikke bør være for avansert siden publikummet vil møte musikken i stupfylla. Artister: Vazelina Bilopphøggers og Ole Ivars.

Boken er fylt med fotografier på lekkert, glanset papir og QR-koder som linker til en rekke konsertopptak. Leseropplevelsen blir en helt annen når man på denne smarte måten får mulighet til å høre på konsertene som beskrives mens man leser om dem.

Dette er en sjarmerende rockebiografi uten de drøyeste avsløringene som er akkurat passe detaljert til at også de uten kjennskap til scenen kan lese den med stort utbytte.

• "Nye hiphop-hoder - hvordan Karpe Diem og generasjon 1984 tok en undergrunnskultur til pophimmelen - og endret Norge på veien" av Øyvind Holen
  • "Nyanser av svart - historien om norsk black metal" av Harald Fossberg
  • "Dødsarkiv - Mayhem 1984-1994" av Jørn Stubberud
  • "Lords of Chaos - The Bloody Rise of the Satanic Metal Underground" av Didrik Soderlind
  • "I Am Ozzy" av Ozzy Osbourne
  • "Innfødte skrik - norsk svartmetall" av Håvard Rem