Piratenes historie

fra antikken til i dag

av (forfatter) og Henrik Eriksen (gjendikter).

Vega forlag 2008 Innbundet

Pirater har herjet siden menneskene først la ut på havet for å frakte varer. Boken gir en gjennomgang av de vestlige sjørøvernes 3000-årige historie på verdenshavene. Her møter du både kjente og ukjente pirater. Har ordliste og register.

Pirater har herjet så lenge mennesker har fraktet varer på havet. I Piratenes historie - fra antikken til i dag møter vi dem i Middelhavet, utenfor norske- og svenskekysten, i det karibiske hav og ikke minst i det indiske hav og Stillehavet. Vi møter kjente pirater som de blodtørstige brødrene Barbarossa, Sir Francis Drake, Svartskjegg og kaptein Kidd, og mindre kjente som norske Mogens Heinessøn og kvinnene Mary Reed og Anne Boony. Vi følger dem over verdenshavene i over 3000 år på jakt etter verdifull last. Helt frem til våre dager er pirater en trussel mot sjøfarten mange steder i verden. Laster kapres, besetninger myrdes og hele fartøy forsvinner. Dette er historien om havets røvere, sjøfartens evige trussel.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2008

• "Magnus den gode" av Øystein Morten
  • "Harald Hardråde" av Halvor Tjønn
  • "Norsk attraksjon - guiden til det du ikkje finn i guideboka" av Linda Eide
  • "Gåten Maria Magdalena - konspirasjonen om Jesus og Maria Magdalenas ættelinje" av Laurence Gardner
  • "Tordenskjold - en biografi om eventyreren og sjøhelten" av Dan H. Andersen
  • "Atlanterhavet - en biografi" av Simon Winchester
  • "Spøkelse! - hvileløse gjengangere i tradisjon og historie" av Velle Espeland
  • "Barbarene - et skråblikk på romersk historie" av Terry Jones
  • "Menneskets historie gjennom 150 000 år" av Cyril Aydon
  • "Den siste mogul - dynastiets fall, Delhi, 1857" av William Dalrymple
  • "Demoner - besettende djevler og andre ondskapsfulle vesen" av Asbjørn Dyrendal
  • "Den norske nasjonalsosialismen - Nasjonal Samling 1933-1945 i tekst og bilder" av Hans Fredrik Dahl