Pillen

historien om 1900-tallets viktigste oppfinnelse

Manifest 2020 Innbundet

Det finnes ikke noe sånt som Bilen eller Skoen eller Såpen, men alle kjenner Pillen. Den lot kvinner ta kontroll over egen fruktbarhet og bidro til en revolusjon - i kvinners liv, i familien og i hele samfunnet. Dette er beretningen om en teknologisk oppfinnelse med en dramatisk unnfangelse, drevet fram av en kompromissløs kvinnesakskvinne, en utstøtt professor, en styrtrik enke og en katolsk lege. Det er en historie om sex, makt, tro og tvil. P-pillen ga kvinner frihet - men til hvilken pris? Bivirkningene har gjort pillen kontroversiell i hele dens 60 år lange historie. Hvor mye skal kvinner tåle for å unngå uønskede graviditeter? Og hvorfor finnes det fremdeles ikke noen p-pille for menn? Denne boka utforsker frihet - i en liten pille.

Marte Stubberød Eielsen (f. 1978) har vært kulturredaktør i Klassekampen og jobber med kommunikasjon på Nationaltheatret. Dette er hennes første bok.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788283420432

EAN 9788283420432

• "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "Else går til psykolog" av Else Kåss Furuseth
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Tante Ulrikkes vei - roman" av Zeshan Shakar
  • "Faen ta skjebnen - roman" av John Green