Pilegrimsreisen

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Bazar 2008 Heftet

I denne boken beskrives prøvelsene Paulo Coelho og hans mystiske mentor Petrus gjennomgikk under en reise gjennom Spania, på søken etter et sverd med mirakuløse egenskaper. De to reiser langs den legendariske pilegrimsleden mot Santiago de Compostela, benyttet av pilegrimer siden middelalderen.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Spania

Omtalt person Paulo Coelho

Denne aller første boken som Coelho har skrevet falt veldig i smak. Jeg synes at fortellingen er sterk og preget av erfaringsrike opplevelser, noe som får meg til å ønske å reise på en slik pilegrimsferd. Dette er en dyp reise i sjel og sinn og vekker opp tanker og følelser som man kanskje ikke har hatt tidligere. Anbefales å lese for de som har lyst til å oppleve en filosofisk åpenbaring.

Meget bra! Opplevelser på løpende bånd. Herlig blanding av fantasi og virkelighet. Dype eksistensielle områder blir behandlet.

Et menneske som ikke kan lytte, vil aldri høre rådene som livet gir oss hele tiden. Bare den som lytter til nuets lyder, kan fatte den riktige beslutningen.

Enhver har sin egen måte å se på livet på, å forholde seg til vanskelighetene og seirene på. Å lære bort noe er å vise at det er mulig. Å lære noe selv er å gjøre det mulig for seg.

Den gode strid er den som utkjempes fordi hjertet vårt krever det. I de heroiske tidene, i de omvandrende riddernes tid, var det lett. Da var det mye land som skulle erobres og mange ting som skulle gjøres. Men i våre dager har verden forandret seg mye, og Den gode strid er flyttet fra slagmarkene og inn i oss selv.
Den gode strid er den som utkjempes i våre drømmers navn. Når de bryter løs i oss med full styrke - i ungdommen - har vi stort mot, men vi har ennå ikke lært å kjempe. Etter mange kraftanstrengelser lærer vi til slutt å kjempe, og da har vi ikke lenger det samme kampmot. Derfor vender vi oss mot oss selv og blir vår egen verste fiende. Vi sier at drømmene våre var barnlige, vanskelige å sette ut i livet , en frukt av vårt manglende kjennskap til livets realiteter. Vi dreper drømmene våre fordi vi er redde for å utkjempe Den gode strid.

Vi tror at jo flere mennesker som tror på det samme som vi tror på, desto sikrere er det at det vi tror på er virkelighet. Og det er det aldeles ikke.

• Døden er vår faste følgesvenn, for det er den som gir vårt liv sann mening. Men for å kunne se vår døds sanne ansikt må vi først kjenne all angst og all gru om dens blotte navn er i stand til å vekke i et levende vesen.

Leste og uleste bøker i bokhylla

Fortsettelse lese bøker

• "Håndbok for lysets krigere" av Paulo Coelho