Pilegrim ved verdens ende

Verbum 2006 Innbundet

Forfatteren tar oss med til de geografiske stedene som heter verdens ende og utforsker fenomenet fysisk og mytisk. Disse stedene har vært mål for pilegrimer opp gjennom historien og er det fortsatt.

En personlig reiseskildring hvor forfatteren tar oss med til de geografiske stedene som heter verdens ende. Disse stedene er ladet med mytisk mening, og samtidig pirrer de nysgjerrigheten i spørsmålet: Hva ligger bortenfor? Om skipsforlis og menneskenes kamp mot elementene, samtidig er det en kulturhistorisk og idehistorisk reise - finnes det likhetstrekk mellom disse stedene? Understrømmen i fortellingen er pilegrimshistorien, i den forstand at disse mytiske målene har vært valfartsmål for pilegrimer opp gjennom historien og er det fortsatt.

Forlag Verbum

Utgivelsesår 2006

Allerede utenfor Tjøme følte jeg en angst for storhavet slik mange sjømenn før meg må ha gjort, nemlig da jeg passert Verdens Ende. Navnet oppmuntrer ikke nettopp til videre ferd. Men senere på ferden støtte jeg på navnet igjen, og igjen. Det forundret meg.

Verdens ende er et vindu, men mot hva?