Pieces of her

HarperCollins 2018 Heftet

Andrea Oliver knows everything about her mother Laura. She knows she's always lived in the small town of Belle Isle; she knows she's a pillar of the community; she knows she's never kept a secret in her life.but she's hiding something...Then one day, a trip to the mall explodes into a shocking act of violence and Andy suddenly sees a completely different side to Laura.and it could destroy you both...Hours later, Laura is in hospital, her face splashed over the newspapers. But the danger has only just begun. Now, Andy must go on a desperate race to uncover the secrets of her mother's past. Unless she can, there may be no future for either of them...

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2018

Serie Andrea Oliver (1)

Genre Psykologiske thrillere

Omtalt tid 1980-1989 2010-2019

Jeg har virkelig forelsket meg i Karin Skaughter sine bøker og hun fortsetter å levere med samme kvalitet som tidligere. Hun slutter aldri å overraske meg med plot twists og karakterer som man lett kan relatere seg med.

I denne boken så ligger handlingen i en terrorhendelse som skjedde i Oslo på 80-tallet (det er oppspinn),. Det er litt spennende at Norge kommer inn i bildet her, spesielt fra en Atlanta-forfatter. Eneste jeg nå trekke litt ned på er at handlingen veksler mellom 80-tallet og nå, og det er ikke alltid like lett å følge handlingen med hvor de er og hva de holder på med. Men det er muligens derfor at boken heter "Bruddstykker". Dog så er dette et friskt pust fra Slaughter. Hun viser at hun kan skrive utenfor komfort sonen sin og hun gjør det veldig bra. Anbefales.

Damen med det kuleste navnet, har skrevet nok en engasjerende thriller. Det morsomme er at navnet Karin Slaughter er hennes ekte navn. Det er nesten skreddersydd til bøkene hun skriver.

En stødig forfatter
Bruddstykker er ikke hennes nyeste bok. Originaltittelen ble utgitt i 2018 og på norsk ble den utgitt i 2020. Dette er en av hennes enkeltstående thrillere. Noe hun er svært god på. Har lest Pretty Girls og The Good Daughter av henne tidligere, og bøkene hennes er ofte svært engasjerende og har mye fart.

Det har også denne. Boka er kanskje noe stor, men den føles ikke stor mens man leser, fordi innholdet føles ikke tungt. Det er som om lesingen nesten går av seg selv, og hva er vel bedre enn det?

Kjenner du din egen mor?
Denne thrilleren er om et komplisert mor og datter forhold som blir enda mer komplisert. De er på restaurant som befinner seg i et kjøpesenter for å feire Andreas bursdag. Hun fyller 31 år og moren vil ikke at datteren skal tilbringe dagen alene. Andrea, også kalt Andy, bodde en periode i New York, men flyttet tibake til sin mo,r for hun føler seg mislykket og vet ikke helt hva hun vil. Mens de drikker kaffe oppstår det skyting, og Andrea får se en side av moren hennes hun aldri før har sett. Handlekraftig og veldig rolig i en slik type situasjon. Senere oppstår det en ny hendelse som gjør til at moren ber Andrea om å flykte i en bestemt rute, og ikke ta kontakt før moren hennes ber henne om det. Hva er det som egentlig skjer, og hvem er det Andrea må flykte fra? Boka er både om nåtiden og fortiden. Nåtiden er om Andrea på flukt og på leting etter svar om hvem moren hennes er, og hva hun har skjult for henne. Den andre er om en gruppe mennesker, en type sekt som planlegger diverse attentat. Deler av handlingen foregår i Oslo.

Personlig likte jeg best å lese om nåtiden fremfor fortiden, for syntes fortiden ble for forutsigbart og nåtiden var mer åpen. Man ble hekta på reisen til Andrea og hva som ville skje videre. Hun er heller ikke en typisk karakter som skal leke helt. Hun prøver bare å gjøre det hun får beskjed om, og håpe at alt vil gå bra med henne og moren hennes til slutt. Man blir lett lei av disse heltene som tror de vet best. Så det var forfriskende å lese om noen som er litt klønete, og som ikke alltid har tillit til seg selv. Likte også godt å lese om mor og datter forholdet. Man tror man kjenner det viktigste mennesket i livet sitt, men så gjør man ikke det likevel. Kommer Andrea til å se denne personen på samme måte som før, eller må man lære å kjenne hverandre helt på nytt? Man blir også spent på om moren hennes vil klare seg med tanke på alt som foregår.

Slaughter er svært god til å holde på interessen hele veien, utvikle en handling med mye action, og skape et bånd til karakterene, enten man liker dem eller ikke. Jeg kjeder meg ikke med denne forfatteren. Boka er også i ferd med å bli til en Tv-serie. Nesten alle bøker blir til enten film eller Tv-serie for tiden.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Bølgebryterne" av Caroline Grimwalker