Pickwick-klubben 1

av (forfatter), R. Seymour (illustratør) og Phiz (illustratør).

De norske bokklubbene 1991 Innbundet

Dette er den første romanen som Dickens skrev, og den er kanskje den mest kjente av alle før-viktorianske romaner. Den handler om herr Pickwick, Sam Weller og de andre i Pickwick-klubben.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788252519822

EAN 9788252519822

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Om du noensinne kommer opp i femtiåra og får løst til å gifte deg - samme hvem det er - så lås deg inne på kammerset ditt om du har noe, og ta gift med det samme. Å henge seg er simpelt, så det skal du ikke befatte deg med. Ta gift, Samivel, min sønn, ta gift, og det kommer du til å ha glede av efterpå.

"Du er litt av en filosof, du, Sam," sa Pickwick.

"Det ligger til slekta, tror jeg, sir," svarte Weller. "Far har det omtrent på samme måten. Når min stemor skjeller ham ut, så plystrer han. Hun blir helt rasende og brekker i stykker pipa hans. Han går ut og kjøper en ny. Da begynner hun å skrike og besvimer, og han røker i ro og mak til hun kommer seg igjen. Det der er filosofi, ikke sant, sir?"

"I hvert fall et meget godt substitutt," svarte Pickwick leende.

Hurra for galehuset ! Å, det er et herlig sted !

Det var en slik ettermiddag som kunne lokke et par eldre herrer ute på en ensom mark til å ta av seg ytterfrakkene og hoppe bukk av bare fryd og glede, og vi er overbevist om at hvis bare Tupman hadde "stått bukk" , ville Pickwick med største fornøyelse mottatt oppfordringen.

"En ufeilbarlig kur mot gikt?" sa Pickwick og skyndte seg fram med notisboken, "hva består den i?"
"Jo, ser De," svarte Weller, "gikt er en plage som kommer av for mye ro og vellevnet. Dersom De skulle få gikt, så skulle De bare ta og gifte Dere med en enke som har kjeftamentet i orden og kan bruken det, så får De aldri gikt mere. Det er en fremragende resept, sir. Jeg bruker`n jevnligen, og jeg innestår for at den driver bort all sykdom som kommer av for mye moro."

Oppdateres løpende

• "Pickwick-klubben 2" av Charles Dickens