Picassokvinnen

Cappelen Damm 2012 Innbundet

ISBN13 9788202390341

EAN 9788202390341

Jeg visste ikke egentlig hva jeg forventa meg av denne boka, jeg plukka den opp da jeg la inn nye bøker på biblioteket, mest pga et omslag som fanga interessen min. Men uansett hva slags forventninger jeg hadde, ble de nådd og vel så det. Denne boka tok tak i noe langt inne i brystkassa mi, og så rykka den til så det gjorde vondt i hele kroppen. Jeg ble glad og smilte, jeg ble trist og gråt. Den overraska, den kasta meg rundt som en sprettball, den vendte og vrei på hele meg. Men den var verdt det, virkelig!

Har ment litt om denne her; http://barnebibliotekarene.blogspot.no/

Det er en litt treig start på denne, og jeg sleit litt med å komme inn i handlingen... men etterhvert var dette en nydelig perle av en bok! Siste halvdel av boka ble lest i ett strekk :)

Bra bok, men skjønner ikke starten så veldig. (Hvor, hvem? Og alderen?) det er sikkert bare jeg som har misforstått, men jeg forsto det ikke helt i hvert fall.
Men, en veldig fin bok, som får deg til å tenke litt...

Hva er folk opptatt av i Vesten? Seg selv. Det er derfor vennen din snakket om at det ikke finnes noen Gud. Menneskene der har fått seg selv som gud. De ser ingen himmel. Han har helt rett i det. Menneskene har blitt sin egen himmel og sin egen gud. Dermed blir alt meningsløst. De dyrker fasaden av seg selv. Selvet, derimot, vies det mindre tid til. De fleste blir meningsløse og uinteressante i all sin påkostede og etterlengtede skjønnhet. Men forstår det ikke engang selv.

Rett og slett de beste bøkene jeg har lest i år!

Barne og ungdomsbøker

• "På flukt" av Tim Bowler
  • "Slå tilbake" av Tim Bowler
  • "Øynene på veien, hendene på rattet" av Hans Petter Laberg
  • "Tårer forandrer ingenting" av Espen Dekko
  • "Gutten i kjelleren" av Katherine Marsh
  • "Nære på" av Tim Bowler
  • "En dag skal jeg stupe" av Magnus Buen Halvorsen
  • "Huden er guden - en hudlege forteller om kroppens største organ" av Jon Anders Halvorsen
  • "Det er jeg som er Veronika" av Rebecca Bach-Lauritsen
  • "Kråkemannen - en historie om liv og død" av Alf Marius Opsahl