Petromania

en reise gjennom verdens rikeste oljeland for å finne ut hva pengene gjør med oss

av (forfatter) og Simen Sætre (illustratør).

J.M. Stenersens forlag 2011 E-bok

I denne boka har forfatteren foretatt en reise til oljeland som Kuwait, De forente arabiske emirater, Turkmenistan, Gabon og Venezuela. Som oljenasjon har Norge mye til felles med disse landene, og målet med boka har vært å finne ut hva skjer med et land, og med menneskene i det landet, når oljepengene strømmer inn. Har litteraturliste og register.

Oljeøkonomien former samfunnet vårt, og rikdom forandrer hvordan vi tenker. Når oljeprisen og inntektene stiger, blir alle rammet av en helt særegen tilstand: petromania. Det har bygget seg opp siden 70-tallet og toppet seg før finanskrisen - men har ikke gått over. Når Norges historie skal skrives, vil samfunnsutviklingen forklares ut fra oljen. Garantert. Men vi som lever nå, i 2009, ser det ikke. Oljen er en blind flekk i selvforståelsen vår, som vi sjelden snakker om og som sjelden blir trukket frem i de viktige debattene: om velferdsstaten, den politiske utviklingen, om vår mentalitet. Simen Sætre har reist verden rundt, til land vi ikke liker å sammenligne oss med, og funnet ut at det er dem vi ligner mest.

Forlag J.M. Stenersens forlag

ISBN13 9788272015168

EAN 9788272015168

Omtalt sted Norge Midtøsten Venezuela Turkmenistan Arabiske halvøy Angola Gabon

Man vil helst tenke godt om seg selv. Det er lett å understreke det som skiller ens eget land fra andre, spesielt hvis man hele tiden fortelles om hjemlandets fortreffelighet av ledere som vil gjenvelges. Og dette er for så vidt også en del av petromania-syndromet. Tilstanden inntreffer først når man ikke ser den selv ("tap av oversikt/selvinnsikt/dømmekraft...").

"De store oljeinntektene tar oppmerksomheten fra de vanskelige valgene. EU. Oljeboring i nord. Etc."

Forsøk på å holde oversikt over leseåret 2012

• "Til siste dråpe - om oljens politiske økonomi" av Helge Ryggvik
  • "Selvbedraget - Norge og klimakrisen" av Frode Fanebust
  • "Sannhetens kår - makt, medier og politikk i illusjonenes tid" av Christian Borch
  • "Mannen uten egenskaper - og andre problemer i norsk politikk" av Magnus E. Marsdal
  • "Rett vest - Cape Cod til Big Sur" av Morten Andreas Strøksnes
  • "Uendelighetens historie - en kort veiviser til det grenseløse, tidløse og endeløse" av John D. Barrow
  • "Fjordman - portrett av en antiislamist" av Simen Sætre
  • "Hellig vrede - min reise gjennom Pakistan" av Laila Bokhari
  • "Begrav lenkene - kampen mot slaveriet" av Adam Hochschild
  • "Berlusconis Italia - historier om makt, mafia og motstand" av Simen Ekern
  • "Lokket og lurt - på (forgjeves) jakt etter den amerikanske drømmen" av Barbara Ehrenreich
  • "Frihet neste gang" av John Pilger