Personlighetspsykiatri

av (forfatter), Theresa Wilberg (forfatter) og Øyvind Urnes (forfatter).

Gyldendal akademisk 2010 Innbundet

Boka sammenfatter nyere kunnskap og teorier om personlighetsutvikling og personlighetsproblemer. Den drøfter det biopsykososiale grunnlaget for personlighetspatologi, går gjennom forskjellige personlighetsforstyrrelser i henhold til diagnosesystemene DSM-IV og ICD-10, tar for seg personlighetspatologi ved andre tilgrensende psykiatriske lidelser, ser på prinsipper og anbefalinger for klinisk personlighetsutredning og beskriver behandling av pasienter med personlighetsforstyrrelser. Har register og litteraturliste.

Personlighetspsykiatri er den første fagboken innenfor dette nye fagfeltet.

Boken sammenfatter nyere kunnskap og teorier om personlighetsutvikling og personlighetsproblemer. Dette i lys av evolusjon, temperament, tilknytning, selvutvikling, mentalisering, sosialisering og nevrobiologi. Boken består av fem deler:Del 1 - drøfter det biopsykososiale grunnlaget for personlighetspatologi. Del 2 - gjennomgår de forskjellige personlighetsforstyrrelsene i henhold til diagnosesystemene DSM-IV og ICD-10. Begrepet om personlighetsforstyrrelser problematiseres. Del 3 - handler om personlighetspatologi ved andre tilgrensende psykiske lidelser: somatisk sykdom eller hodeskader, Aspergers syndrom. ADHD, schizofreni, bipolar lidelse, spiseforstyrrelser, rusmiddellidelser, PTSD, sosial fobi og dystymi. Del 4 - tar for seg prinsipper og anbefalinger for klinisk personlighetsutredning. Dette illustreres ved fire lengre kasuistikker. Del 5 - omhandler behandling av pasienter med personlighetsforstyrrelser. Det gjelder ?offisielle? retningslinjer, rammebetingelser og nivå i helsetjenesten, medikamentell behandling og virksomme psykoterapier.

Forlag Gyldendal akademisk

ISBN13 9788205392106

EAN 9788205392106

• "Dissosiasjon og relasjonstraumer - integrering av det splittede jeg" av Trine Anstorp
  • "Alene naken - hvorfor er vi redd for å være oss selv?" av Tormod Huseby
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen